• Kees Veldboer SAW overleden

KeesDiep bedroefd en geschokt kregen we het bericht dat onze vriend en collega Kees Veldboer plotseling uit ons midden is weggerukt. Samen maakten we beiden in 2007 onze allereerste wens waar en beide stichtingen groeiden uit tot waar we zijn. We wensen Ineke, de kinderen, familie en alle medewerkers van de Stichting Ambulance Wens Nederland veel sterkte met het verlies van deze letterlijke en figuurlijke reus!
  • Promotieaanhanger klaar voor gebruik

Monndam 1Onze promotieaanhanger is helemaal klaar voor het bijwonen van evenementen, beurzen, markten, havendagen en wat iets meer zij. Mocht je een leuk evenement weten waar we met onze prachtige aanhanger Stichting Vaarwens kunnen promoten, laat het ons dan weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  Wil je ook aanhanger van Vaarwens worden, bestel dan een sticker via dit aanmeldformulier.
  • Het jubileumboek, een mooi geschenk!

Als zoenenjpgHet prachtige jubileumboek ter gelegenheid van twaalf en een half jaar vaarwens dat Evert schreef, is al een tijdje uit. Het is een heerlijk 'koffietafelboek' vol prachtige verhalen, anekdotes en voorvallen tijdens het ontstaan van Stichting Vaarwens. Een echte aanrader en je steunt de stichting ermee bij de aanschaf. Klik op het boek om het te bestellen.

Screenshot maart 2019De onlangs verschenen nieuwsbrief is beschikbaar. In de nieuwsbrief worden de meest actuele ontwikkelingen gemeld. U kunt zich inschrijven voor de regelmatig verschijnende nieuwsbrief door een verzoek in te dienen via een aanvraagpagina. Klik op de foto of hier om naar de aanmeldpagina te gaan.
  • Reanimatiecursussen 2021 gestart

ZVE veiligheid https://www.zve-veiligheid.nl/ geeft onze vrijwilligers weer een gratis reanimatiecursus. Zo blijven we allemaal scherp. Gisteren was de eerste cursusdag. Dank voor je inzet Vincent Vivié.

Januari 2011 IJstocht naar Amsterdam

Na ruim een maand in het noorden des lands te hebben gelegen wordt het tijd om onze winterplek bij de kromhoutwerf op te zoeken. Het IJsselmeer ligt echter nog steeds dicht met pakijs bij Kornwerderzand en het waait al ruim een week een dikke zuidwest 6 langs de kust. We hebben geen zin in een knobbelige oversteek buitenom en het ijs bij Kornwerd ligt er nog wel een aantal weken. Dagelijks raadplegen we de ijskaarten van binnenwaterbeheer op  http://www.infocentrumbinnenwateren.nl/ijsberichten/ijskaart.asp?info=Noord-Holland&reload_coolmenus , maar we zien weinig of geen verandering in de ijsruggen op het ijsselmeer. We besluiten uiteindelijk maar een aantal uurtjes om te varen en gaan via Leeuwarden, Fonejacht, via het Margrietkanaal naar Lemmer. Daar blijkt nog ijsgang te zijn vanaf de sluis tot de Friese hoek, maar volgens de opgevraagde gegevens is daar doorheen te komen. Met de ervaringen van het vorige jaar nog vers in ons geheugen, hebben we er weinig zin in maar toen heeft de Meander ons er ook doorheen geholpen en we hopen de ze ons ook nu weer zonder schade naar open water zal brengen. Als we de sluis uit komen, zien we dik pakijs wat door de zuidwestenwind stijf in elkaar wordt geperst. IJstocht-2011-1

Dikke schotsen steken omhoog en schollen ijs van ruim een vierkante meter en 20 cm dik teisteren de romp van het schip. De schroeven dreunen en knarsen als ze dikke brokken ijs te verwerken krijgen en dat doet pijn. Als ik het gas er af gooi, liggen we subiet stil en we dreigen dan niet meer los te komen, dus we moeten wel door. Het zijn lange minuten ploegen door de 50 centimer dikke laag drijfijs en het schip trilt zo erg dat de lampjes uit de fittingen vallen. "We zouden dit nooit meer doen Inge!" , roep ik geergerd maar we moeten door. In de verte is open water maar het venijn zit in de staart. IJstocht-2011-2De Meander maakt geen voortgang meer en met twee kilometer per uur zwoegt het schip naar open water. Na bijna een half uur bereiken we de Friese hoek en komen in ijsvrij water. Het gas gaat er op en we hebben niet meer trillingen dan voorheen. IJstocht-2011-4Gelukkig, de schroeven hebben het overleefd en nu op naar Amsterdam. Vanaf Urk zien we de volgende dag niets meer wegens potdichte mist en het enige wat we zien zijn de kademuren van de Houtribsluizen. Gelukkig klaart het bij Amsterdam wat op en we zien de stad uit de mist opdoemen. Om twee uur 's middags liggen we in hartje Amsterdam bij de kromhoutwerf. Rust.....!  IJstocht-2011-3