We hebben in 2015 gevaren op:

Vaarwens 332 op 23-06-2015

Hans gaat op de valreep nog een dag varen...332 Hans Frederiks 32

Hans heeft jarenlang gevaren, met name in de visserij. Met storm en ontij vissen en vis verwerken aan boord... geen makkelijke baan! Juist nu hij op een leeftijd (62) komt om het wat rustiger aan te doen, wordt hij getroffen door een zeer agressieve kankervorm. De artsen geven hem nog enkele weken... Ze willen hem nog met chemo behandelen, maar Hans twijfelt. "Ik ben er wekenlang ziek van en wat levert het me op? Een paar dagen misschien!"
Hans heeft besloten er uit te halen wat er in zit en wil nog één keer varen. Vandaag gingen de trossen van de Meander los voor Hans met zijn vrouw, dochter en naasten. Na aankomst is er koffie en het gesprek komt op fotografie, waarna Hans vertelt dat hij zojuist zijn rouwkaart zelf heeft ontworpen. Evert slikt even en samen delen ze het moment...

De trossen gaan los... varen, Volendam, vuurtoren en veel golven. Terwijl de harde noordwester het water onstuimig maakt, zit Hans relaxed aan het roer en vaart de Meander over de woelige baren. We genieten van Hans, want hij geniet met volle teugen!

Vaarwel kerel! Hou je haaks!
Auteur Vaarwens

Marina Monnickendam voor de gastvrijheid.
Havendienst Volendam voor de gastvrijheid.
Foto de Boer voor de gratis foto.
Bakker Gutter voor de catering.
Slager Dirk Spronk voor de catering.
Vaarvrijwilligsters Joke en Alice
...en alle sponsors die dit mogelijk hebben gemaakt!

We hadden een geweldige dag. Hieronder een verslag dat Hans heeft gemaakt.

Eind mei hoorde ik (Hans) dat ik nog maar 6 tot 8 weken te leven had kanker in het agressiefste soort wat denkbaar is.
Dat valt als een blok beton op ons gezin niet roken weinig alcoholgebruik en gezond eten is niet genoeg om dit te ontlopen. De broer van mijn vrouw Tineke had gehoord dat ik nog wel een dagje wilde varen. Hij kwam via internet achter de organisatie " stichtingvaarwens" en hij heeft deze organisatie benaderd met het verzoek om ons, mijn gezin en broer, schoonzus en een vriendin van onze dochter een dagje mee te nemen.
De stichting wordt gesponsord door verschillende bedrijven en organisaties en draait volledig op vrijwilligers. Het is teveel om op te noemen we kregen o.a. iets lekkers van bakkerij Gutter uit Volendam en een foto in Volendammer klederdracht van foto de Boer. Wij gingen naar Monnickendam en werden inderdaad opgewacht door Evert. Hij kwam met een rolstoel en bracht ons naar de boot. Een fantastisch schip van 21 meter lang, werkelijk een prachtig schip, een loodsboot die in eerste instantie door de 1ste eigenaars niet helemaal goed gebruikt is. Evert heeft er een prachtig schip van gemaakt. Je ziet de liefde er in. Na eerst een kopje koffie gedronken te hebben, gingen de trossen los en voeren we naar Marken. Het enige minpuntje was dat de zon er niet was, maar op het schip waren alleen maar zonnetjes, en dat maakte alles goed. Na Marken richting Volendam daar op de foto in kostuums. Het personeel van foto de Boer hielp ons geweldig. De foto kregen we van hun. Daarna richting het "Paard van Marken" de vuurtoren die nu in de steigers staat maar de romantiek straalt er van af. Als ik nog eens zou trouwen, zou dat mijn locatie zijn. Gedurende deze tocht zei Evert: 'neem jij het roer maar over!' Het voelde goed heel vertrouwd en ik voelde me vereerd en ik was blij dat ik een tijd heb gevaren op dit prachtige schip met deze bijzondere mensen.
Wij hadden een geweldige dag en een enorme opsteker, ik hoop dat ze nog veel mensen blij kunnen maken.
Bedankt namens Tineke, Lotte, Hans Frederiks

Hans Frederiks 045