We hebben in 2015 gevaren op:

Vaarwens 364 op 07-10-2015

De Meander V vervoert een kostbare lading...364 Gerben 16

De Meander V ligt klaar gemeerd in Muiden aan het steigertje van prinses Beatrix en haar bemanning maakt zich op voor een vaardag. Er komen een busje en een auto aan, waarin zich een groot gezin bevindt. De deuren gaan open en er komen een zorgzame moeder, twee tweelingen, een broer en nog een zus met opa en oma uit. De 45 jaren jonge vader Gerben lijdt aan ALS en kan nog net zijn elektrische rolstoel besturen met zijn kin, maar dat is het dan ook... Een warm welkom van beide kanten breekt de spanning en even later rijdt Gerben behendig zijn zware rolstoel veilig aan boord van de Meander V. De kinderen zijn dolenthousiast en hebben er zin in. Koffie, koek, verhaaltje en dan gaan de trossen los. De Meander V vervoert een kostbare lading, want het is een erg fijn gezin. De jongens en de meiden genieten van het schip, het varen, het samenzijn en een dagje vergetelheid. Gerben's ouders zijn mee en verzorgen hun zoon liefdevol, opdat echtgenote Miranda ook even kan genieten van het vrije varen. Na een poosje voelt het of het gezin hier aan boord hoort... Ze voelen zich thuis, kletsen, fotograferen, appen, spelen, haar vlechten en masseren elkaar in een treintje op de bank. Heerlijk... de Meander V is voor één dag ook hun huis... Gerben geniet in de grote verwarmde kuiptent van alles wat hem ten deel valt. Amsterdam, Oranjesluizen... we mogen kiezen welke sluis we in willen... de skyline, bezienswaardigheden... het is allemaal mooi, ondanks het aflatende weer.. De dag vliegt, iedereen genoot en aan het eind van de dag komen we in een hevige hoosbui weer aan in Muiden. Het mag niet deren... we zaten droog en warm... Even later is het hele gezin in de weer om de Meander te verlaten in de staat zoals ze aankwamen... wat een homogeniteit en liefde. Gerben wordt onder de paraplu naar de gehuurde rolstoelbus gebracht, waar Evert en vaarvrijwilligster Francoise een emotioneel afscheid nemen van deze moedige jonge vader en zijn gezin. Francoise en Evert slikken een aantal keren terwijl ze onder de paraplu het gezelschap uitzwaaien. "Shit!" zegt Evert "wat voelt het toch machteloos om te zien dat zo'n prachtig gezin lijdt onder een sloopziekte als ALS...!"
Vaarwel Gerben, sterkte lief gezin... Dank dat we jullie hebben mogen leren kennen...

Auteur Vaarwens

KNZ&RV te Muiden voor de gastvrijheid.
Vaarvrijwilligster Francoise voor je inzet.
Oranjesluizen Amsterdam voor de vlotte bediening.
Alle sponsors die dit mogelijk hebben gemaakt.

Gerben 1
Gerben 10