We hebben in 2015 gevaren op:

Vaarwens 371 op 04-11-2015

Een dag samen lief en leed delen...371 Jan Jansen 109

Jan lijdt aan een ongeneeslijk spierziekte en kan nog maar nauwelijks een transfer maken. Zijn benen laten hem het meest in de steek, maar lanzaamaan wordt alles hem ontnomen. Op de ALS dag ontmoette hij Stichting Vaarwens en nam een flyer mee. Vandaag ging Jan mee varen...
Klokslag 10.30 uur arriveert er een auto met een gezellig stel goedlachse mensen op de Amsterdam Marina. Evert haalt Jan en zijn naasten op en even later is iedereen aan boord. Jan wil een poging doen om bij Evert naast de stuurstand op de bank te komen, maar dat valt nog niet mee. Vooral dat vallen is Jan nogal bang voor, maar met vereende krachten komt hij in de benen en maakt een paar stappen naar de verhoogde stuurstand. Wat voor ons gewoon is, wordt voor Jan een topprestatie! Eenieder houdt zijn adem in als Jan met al zijn uiterste krachtsinspanning de poging doet om op de bank te komen, en zowaar... met hulp van de sterke armen van Evert het lukt het hem. Trots wordt Jan neergevleid op de bank en de vaardag kan beginnen. De motoren ronken, de marifoon wauwelt geluiden, Evert vertelt, vaarvrijwilligster Francoise zorgt, iedereen geniet. Er is zoveel te zien dat er ogen te kort komen... Varen, schutten, weidsheid, natuur, Pampus, Muiden... en af een toe een klein zonnetje, maken de dag tot één grote gemene deler, namelijk samen genieten en even vergeten!

Sterkte Jan.
Auteur Vaarwens.

Amsterdam Marina voor het gratis beschikbaar stellen van de haven.
KNZ&RV te Muiden voor de gastvrijheid.
Oranjesluizen Amsterdam voor de vlotte bediening.
Vaarvrijwilligster Francoise voor je inzet.
Alle sponsors die dit mogelijk hebben gemaakt.

Het verslag van Jan:

Verslag vaardag 4 november 2015 met Stichting Vaarwens
Voor spierziekte ALS, PSMA en PSL is er nog geen medicijn maar Stichting Vaarwens mag er zijn.
Op de ALS-dag van 2015 kwamen we in aanraking met Stichting Vaarwens. Met een vrijwilliger gesproken, een folder meegenomen, op de site gekeken en het leek ons goed om gebruik te maken van de aangeboden diensten. Een reden om deze ziekte zo goed mogelijk een plaats te geven is warmte en genegenheid van je omgeving, diverse instellingen/organisaties die het aanbieden in ontvangst te nemen.
En deze vaardag heeft ons weer de nodige positieve energie opgeleverd.
's Morgens vroeg uit de veren, we hadden met Inge tussen 10.15 en 10.30 uur afgesproken.
Een broer en zijn vrouw hadden aangeboden met ons mee te gaan. Om op een werkdag in de ochtend van het zuiden(Brabant) naar het noorden (Amsterdam) te rijden kan een hele klus zijn. Gorinchem is zo'n punt waar het druk kan zijn, rond Lexmond, Everdingen, vul maar in. Dus vandaar op tijd om 8.00 uur vertrokken. Wat vertraging, maar lange files hebben we niet gehad. Keurig op tijd arriveerden we op de Werfkade te Amsterdam. Op de parkeerplaats werden we hartelijk verwelkomd door Evert. Francoise stond te zwaaien bij de boot. Een goed begin is het halve werk. Ontvangst met een heerlijke kop koffie + lekkere koek. En de reis kan beginnen. Bij reportages e.d. op TV hoor je en zie je diverse plaatsen aan je voorbijgaan maar om daar zelf te varen of voorbij te varen is een hele beleving. En hoe Evert met passie verteld over de Stichting, de boot, zijn levensloop, zijn ervaringen, de natuur boeiend en leerzaam. Wat zijn we veel te weten gekomen.

Over de gevaren van het IJsselmeer, over zout en zoetwater, over de getijden, over het gezegde voor Pampus liggen, over het Muiderslot, over gebouwen, enz.. Francoise met haar warme uitstraling, altijd attent aanwezig om ons te voorzien van een overheerlijke lunch (graag zou ik de recepten willen hebben of de ingrediënten willen weten, het was zo lekker dat ik dit thuis nog wel enkele keren wil namaken) en ons te begeleiden waar nodig was. Bij het passeren van de sluizen de boot vast leggen. Foto's maken.
Deze dag heeft ons weer zoveel energie opgeleverd dat we deze energiemaatschappij 'Stichting Vaarwens' voor mensen die in hetzelfde schuitje zitten als wij van harte aanbevelen.
Een zeer tevreden familie.

Jan Jansen 070
Jan Jansen 077