We hebben in 2016 gevaren op:

Vaarwens 419 op 22-7-2016

De scheepkok maakt een supertocht...419 Arnold v K 005

Jarenlang was Arnold scheepskok en hij heeft vele zeemijlen onder zich door voelen glijden. Veel te jong wordt hij getroffen door de slopende ALS die hem alle kracht uit zijn bovenste extremiteiten ontneemt. Praten, proeven, eten, knutselen en creëren... het is er niet meer bij. Toch veert hij op als hij hoort van Stichting Vaarwens. Nog een keer het water onder je door voelen glijden, samen met je naasten op een schip, de wind door de haren voelen... het is ineens allemaal mogelijk.
De rit vanuit Bruinisse naar Monnickendam is te lang en de familie besluit een hotelletje te pikken in 'De Rijper Eilanden' om op die manier uitgerust aan te komen op de Meander V.
Keurig op tijd meld de familie zich en komt aan boord. Arnold wordt overgezet in de rolstoel van de Meander V en wordt door Evert aan boord gereden. Grappen, grollen, zon, water en wind... het is er allemaal en Arnold geniet vanaf het eerste moment! Arnold zijn naasten verzorgen hem met liefde, want er is toch de nodige zorg meegenomen als beademing, sondevoeding, vernevelaar en ga maar door.
We varen naar Volendam! Arnold heeft moeite om in het openbaar te verkeren in de rolstoel, maar Evert krijgt hem zo ver dat hij in Volendam over de dijk rolt en - met een glimlacht tussen alle Chinezen door - de toch onderneemt naar Foto de Boer. De Zeeuwen willen namelijk in Volendammer klederdracht op de foto!!
Na een prachtige hilarische fotoshoot, varen we naar de vuurtoren van Marken waar Thijs ons opwacht. Weer een verrassing... Arnold geniet even samen met vaarvrijwilligster Ellie van de rust aan boord terwijl zijn naasten even helemaal vol lopen met emoties en indrukken van het wonen op deze prachtige locatie.
Evert en vaarvrijwilliger Henk schieten de nodige foto's en aan het einde van de dag scharrelen we weer richting Monnickendam.
"Ben je niet uitgeput?" vraagt Evert.
"Het is ongelofelijk hoeveel energie dit hem geeft, normaal slaapt hij vele uren, maar vandaag is Arnold er de hele dag bij! Mijn scheepskok maakt een supertocht..." antwoord zijn liefhebbende echtgenote Milka...
Liefs en sterkte Arnold!

Auteur Vaarwens
Vaarvrijwilligers Ellie en Henk