We hebben in 2016 gevaren op:

Vaarwens 438 op 16-9-2016

Vaarwens 438: Varen met je naasten, een mooie ervaring.438 Petra v A 002

Na een aantal dagen met temperaturen van 30 graden, gaf het onweersfrontje van de nacht, vandaag wat verkoeling. Heerlijk, we gaan varen met Petra en haar gezin. Even na tienen belt haar man Arie dat ze in de file staan, maar toch komt het gezelschap klokslag half elf aan op de Marina Monnickendam. Achterin de bus zit Petra in haar elektrische rolstoel de glimlachen. Ze heeft er zin in!
Petra is op 52ste levensjaar getroffen door de ALS en de ziekte heeft haar alles afgenomen, behalve haar heerlijke glimlach. Met pretogen treft ze Evert die haar al in de rolstoelbus verwelkomd. "We gaan varen! Heerlijk, ik heb er zin in!" lacht Evert.
Petra antwoord met een zwakke stem en vertelt zachtjes dat ze zich er enorm op heeft verheugd.
Ook haar man Arie en de kinderen hebben er zin in en gezellig keuvelend scharrelt het gezelschap naar de Meander V, waar vrijwilligster Francoise met de camera klaar staat om iedereen ook te verwelkomen.
Even later rijdt Arie de zware elektrische rolstoel behoedzaam en behendig aan boord en er is koffie. Evert houdt een welkomstverhaaltje en dan gaan de trossen los.
Petra geniet van het uitzicht en de weidsheid vanuit de beschutte kuip, terwijl haar naasten beurtelings voor haar zorgen. Onderwijl verkennen de anderen het schip. Wat een harmonie, wat een lieve zorg, wat een genietende groep mensen, die vandaag even (bijna) alles vergeten en zich laven aan deze prachtige vaardag.
We maken het rondje Marken, Edam en retour Monnickendam terwijl eenieder op zijn eigen manier geniet van de Meander V, het samenzijn en het delen.
We nemen liefdevol afscheid nadat Evert nog één van zijn boeken heeft gesigneerd en zwaaien het gezelschap uit.

Hou je haaks Petra en sterkte lief gezin.

Auteur Vaarwens

Vaarvrijwilligster Francoise
Marina Monnickendam voor de gastvrijheid
Havendienst Volendam voor de gastvrijheid