We hebben in 2016 gevaren op:

Vaarwens 386 op 22-4-2016

Albert geniet van een dag vergetelheid...386 Albert van Es 13

Als we de weervoorspellers mogen geloven, brengt het weer de komende dagen niet veel goeds. Toch wordt er voor Albert een uitzondering gemaakt, want de hele dag is het droog, schijnt er een waterig zonnetje en is het 17 graden... Dat mag ook wel! Albert lijdt aan ALS en zijn krachten minderen snel. Vroeger was hij een sterke vrachtwagenchauffeur, maar veel te jong is hem die kracht ontnomen door deze ontwrichtende ziekte. Vandaag gaat hij met vrouw en kinderen met ons mee varen. Klokslag 10.30 uur komen ze aan op de KNZ&RV te Muiden. Dochter en schoondochter volgen even later in opperbeste stemming, huppelend met een zak heerlijk gebak van de plaatselijke banketbakker. Moeizaam helpen we Albert uit de auto en brengen hem met hulp van zijn echtgenote en vaarvrijwilligers Kees en Reina in de rolstoel aan boord. Albert wil naar boven en bij Evert zitten. Die heeft zijn hart al gewonnen met de eerste grappen en grollen en na een hele krachttoer zit Albert als een vorst achter Evert bij de stuurstand. We gaan varen... Evert vertelt, Kees en Reina zorgen voor koffie met gebak (Muider slof...) iedereen hangt aan zijn lippen terwijl prachtige schitterende waterpanorama's aan ons voorbij glijden. De Groene Draak zeilt, Pampus komt voorbij, schutten in de Oranjesluizen... het is veel en mooi! We lunchen buiten in de kuip in de Amsterdam Marina waar Reina en Kees een heerlijke lunch hebben klaargemaakt en dan gaan de trossen weer los. De temperatuur loopt op en we kunnen zelfs op het voordek vertoeven... Heerlijk! Iedereen geniet en vergeet even. Daar is het ons om te doen!
Aan het eind van de dag nemen we afscheid en dan wordt het Albert allemaal even teveel. Evert spreekt Albert zachtjes toe en de twee delen het verdriet van de terugkerende werkelijkheid.... Met pijn in het hart nemen we afscheid van het lieve gezin dat dagelijks strijdt levert wegens de ALS van hun geliefde man en vader.
Sterkte lieve mensen...

Auteur Vaarwens

KNZ&RV te Muiden en Amsterdam Marina voor het beschikbaar stellen van de faciliteiten.
Vaarvrijwilligers Reina en Kees
Oranjesluizen voor de vlotte bediening
en alle sponsoren die dit mogelijk hebben gemaakt.

Een lief bedankje van echtgenote Dinie:

Even een kort bedankje van onze kant. Vandaag zijn we via Stichting Vaarwens mee geweest met de Meander. Een zelf gebouwd schip van Evert Stel en Inge de Graaf. We moesten vroeg opstaan maar we hadden het voor geen goud willen missen. Om 10.15 uur waren we in Muiden waar we toegewuifd werden door Evert en de twee vrijwilligers van Stichting Vaarwens. Na een gastvrij welkom hebben we de hele dag op het water gevaren in- en om Amsterdam. We hebben vandaag ontzettend genoten van de omgeving en Evert kon heel veel vertellen over wat er te zien was en de achtergronden daarvan. We hopen dat de Stichting nog heel lang mag bestaan zodat jullie ook vele anderen een onvergetelijke dag kunnen bezorgen. Heel veel dank namens ons allen. Albert en Dinie

Albert van Es 1
Albert van Es 11