We hebben in 2017 gevaren op:

Vaarwens 453 op 15-03-2017

Wim heeft ALS, maar de ALS heeft Wim niet!453 Wim 065

Wim lijdt aan de onvoorspelbare ziekte ALS en hij moet gestaag energie en kracht inleveren. Op de ALS dag van vorig jaar trof hij Stichting Vaarwens, die daar stonden te flyeren en varen vindt Wim fantastisch, dus al snel werd er een afspraak gemaakt. Wim maakt vorig jaar een bloedhete vaardag mee op de Gouwzee en hij genoot met alle zintuigen waarmee er te genieten was. Al vroeg in het voorjaar kwam Wim zijn vaarwens opnieuw binnen. Het dagje varen had hem zoveel goeds gedaan, dat hij - alleen indien mogelijk - graag nog een keertje mee zou willen. Het is nog rustig in de agenda, dus het kan! Wim is ontzettend blij en de voorpret geeft hem al een boost!

Op deze prachtige voorjaarsochtend in maart ligt de Meander V voor de sociëteit van KNZ&RV te Muiden klaar voor haar vaardag. Vrijwilligers Danny en Marijke V (er zijn inmiddels twee vrijwilligsters die Marijke heten) komen de gelederen versterken. Wim arriveert op de parkeerplaats en Evert staat al met de rolstoel klaar. Een hartelijk weerzien. Toch is het confronterend om te zien hoeveel Wim in een jaar tijd heeft moeten inleveren. Moedig als Wim is, zit de stemming er gelijk in. Introduceren hoeft niet, want toevalligerwijze was vrijwilliger Danny vorig jaar ook van de partij.
De trossen gaan los en Wim en zijn naasten laven zich aan de prachtige panorama's die voorbij schuiven. Evert vertelt over de Elisabeth Smith, het scheepswrak van de vroegere Onedin line serie, over Pampus, over Amsterdam over... het is puur genieten.
In een intiem moment delen we de zorgen over het verloop van Wim zijn ALS.
"Ach... ik leef momenteel in de overuren van het leven," zegt Wim, "bij ALS is krijg je gemiddeld tussen 3 maanden en 3 jaren... Ik ben die datum al gepasseerd en mag nog even door!"
De betrekkelijkheid van het leven raakt ons allen en eenieder is even bezig met zijn/haar gedachten na deze uitspraak.
Na een supervaardag arriveert de Meander V met een enigszins vermoeide Wim weer in Muiden. We nemen afscheid, laten een traan, niet wetende hoeveel tijd Wim nog rest. Deze dag neemt echter niemand hem meer af...
Sterkte Wim!

Auteur Vaarwens

KNZ&RV voor het beschikbaar stellen van de ligplaats