We hebben in 2017 gevaren op:

Vaarwens 455 op 22-03-2017

Jan is in zijn element...455 Jan K. 111

De zon schijnt uitbundig en de hemel is strakblauw als de Meander V klaar ligt voor haar 455ste vaarwens. De dag zou eerst maandag plaatsvinden, maar toen stormde en regende het de hele dag. Gelukkig konden we de dag verzetten, want Jan is gebonden aan zijn elektrische rolstoel en die moet buiten in de kuip vertoeven. Vandaag is het superweer!
Er komt een rolstoeltaxi aanrijden met een goedgemutste man aan boord. Jan gaat vandaag een heerlijke dag varen. Hij zit al enige tijd totaal verlamd in zijn rolstoel want hij lijdt aan een aan ALS verwante spierziekte genaamd DHLS. Jan kan niet meer spreken, maar deelt zijn gevoelens met een symboolcomputertje en de expressies op zijn gezicht. Het kost enige moeite om de rolstoel uit de onwillige sjorbanden van de taxi te bevrijden, maar een helder moment van vrijwilliger Rob verlost hem van de sjorringen. Jan wordt emotioneel als hij verneemt dat de Meander V vandaag alleen voor hem en zijn adoptieouders Ria en Piet uitvaart.
De verbazing wordt nog groter als we de familie vertellen dat het Evert en Inge hun huis is...
De trossen gaan los, het zonnetje schijnt, de Meander V wiegt, mensen keuvelen kletsen en delen... de sfeer zit er goed in en Jan geniet met al zijn zintuigen.
Vaarvrijwilligers Kees stuurt, Reina en Corine zorgen terwijl Evert kletst over van alles wat er voorbij komt.
Onze vriend - en tevens zanger - Rob Haas is vandaag ook mee. De muziekinstallatie en microfoon gaan aan en Rob begint te zingen. "Meisjes met rode haren..." klinkt het door de speakers en dan wordt het Jan te machtig. Hij schiet samen met zijn naasten vol en we delen het prachtige moment van intiem samenzijn.
Er gebeurde veel vandaag. Het zal Jan de tijd die hem rest zeker bijblijven!
Na een zonnige superdag nemen we emotioneel afscheid en eenieder gaat zijns weegs, met herinneringen, gedachten en een goed gevoel!
Daar doen we het voor!

Hou je haaks Jan!

Auteur Vaarwens

KNZ&RV voor het beschikbaar stellen van de ligplaats