We hebben in 2017 gevaren op:

Vaarwens 476 op 15-5-2017

Genieten van varen, van paling en haring...467 Peter 011

Het prachtige verslag van Marc, schipper van de Arlinde uit Monnickendam. Marc en Annemieke maken in dit drukke voorseizoen de zoveelste vaarwens voor ons met hun prachtige woonschip de Arlinde:
“Om 06:55 ben ik klaarwakker. De wekker stond een uur later, maar zo'n Vaardag vind ik zelf ook spannend en ik kan niet meer slapen.
Net zo spannend als voor onze gasten vandaag, Peter en Joke, die zich al dagen vanuit het hospice enorm verheugen op deze dag.
Bij de patrijspoort kijk ik naar de lucht en zie stralend mooi weer. Snel maken de de Arlinde vaarklaar en halen we vers brood. Daarna verleggen we de boot en niet lang daarna arriveert de ambulance van Stichting Ambulance Wens die het vervoer en zorg vandaag voor ons verzorgen.

Omdat Peter niet meer van de brancard af kan, mogen we gebruik maken van een hogere steiger bij Jachthaven Waterland en krijgen we bovendien hulp van een aantal sterke medewerkers om Peter met brancard en al over de railing van de Arlinde te tillen. Dankzij deze hulp ging dit soepeltjes en was er bij mij gelijk een grote zorg weg.
Peter en Joke wonen al 50 jaar op het water en varen zelf ook, totdat Peter een jaar geleden ziek werd en het in verdrietig snel tempo achteruit gaat. Zijn broer Harm is eveneens mee tijdens deze vaardag en brengt de nodige gezelligheid aan boord.
Nu geniet Peter van het uitzicht en de (kleine) golven. Na Marken bezoeken we Volendam waar havenmeester Wijnand weer een mooie plek heeft vrijgehouden, en loop ik opnieuw naar de viswinkel waarvan ik inmiddels weet dat ze geweldige paling verkopen. Peter kijkt al dagen uit naar een broodje paling en een haring... nou dat gaan we regelen!
Omdat de brancard nog niet te pijnlijk of vermoeiend is voor Peter, besluiten we samen om door te varen naar het Paard van Marken, een punt waar hij zelf ook menig keer langs is gevaren. Peter en Joke zijn echte bootjesmensen, dus op de terugweg varen we nog even langs de jachtmakelaar waar enkele flinke jachten te bewonderen zijn.
Het was een prachtige en ontspannen vaardag...
Bedankt lieve gasten voor de gezelligheid en fijn dat jullie hebben genoten.

Auteur vaarwens.

Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer
Jachthaven Waterland voor de medewerking
Haven Volendam voor de gastvrijheid