We hebben in 2017 gevaren op:

Vaarwens 475 op 12-5-2017

Verzwakt, maar sterk genoeg...475 Henk 001

Je bent nog maar 45 jaar, verloor je broer op z’n 20 jarige leeftijd en ook je moeder aan de kanker, en dan ben je zelf aan de beurt... Sommige gezinnen trekken een ongelukkige kaart, en dit gezin hoort daarbij! Henk is sterk verzwakt en maakt zijn laatste dagen in het aardse, maar is sterk genoeg om nog éénmaal te varen!!
Het regent pijpenstelen als Evert vers brood bij de bakker haalt, maar hij is optimistisch... het KNMI belooft na de middag droog en zon!
Vaarvrijwilligers Joke en Hiepke komen aan en melden dat het enorm druk is op de weg rond Amsterdam.
“Hmmmm... zelfs het weer zit ze niet mee!” zegt Evert teleurgesteld.
Klokslag 10.00 arriveert de ambulance van de SAW met daarin Henk en zijn naasten. Als de deuren open gaan, zien we een sterk vermagerde jongeman liggen die het niks te breed heeft!

Snel wordt Henk tussen twee buien door aan boord gereden en boven in de stuurhut geïnstalleerd. We gaan varen, maar Henk heeft pijn. Verpleegster Marriet weet raad en geeft Henk zijn shot, waarna hij snel opknapt. Ondertussen wordt het af en toe droog en prachtige panorama’s vallen ons ten deel. Amsterdam... Oranjesluizen... Henk zijn vader snuift herinneringen op! Hij bouwde mee aan het sluizencomplex en verleden tijden komen boven drijven. Ondertussen verloor hij al een zoon, zijn vrouw, en nu gaat zijn tweede kind! Toch gaat zijn hart open en geniet even van alles wat hem vandaag ten deel valt, temeer als hij ziet dat Henk opknapt van de morfine en ook weer belangstelling kan hebben. Henk zijn dochter en naasten zijn bij hem en ook hij ziet nu dat iedereen geniet.
Dan is er een moment van bezinning en besef aan boord... Het gebeuren grijpt iedereen aan en even vloeien er tranen en is het stil... Het kan en mag er zijn op de Meander V!

De dag schuift voorbij en Henk is een buitenmens. Hij wil graag met de brancard in de kuip staan en even later zitten we met z’n allen buiten te lunchen in de Amsterdam Marina terwijl de zoveelste hoosbui de Meander V wast... Henk vindt het heerlijk!
Na een supervaardag nemen we intens afscheid van Henk en zijn naasten. “Jullie hebben me een geweldige dag bezorgd! Ik hoop er met alle foto’s nog een paar dagen van na te kunnen genieten!” zegt Henk zachtjes als Evert hem een goede reis en ‘tot ziens’ wenst voordat hij de ambulance weer in gaat...
Vaarwel Henk.
Sterkte lieve familie.

Auteur vaarwens.