We hebben in 2017 gevaren op:

Vaarwens 487 op 13-6-2017

Open water voor een jachtschipper...487 Lenze 001

Met een leven als harde werker/metselaar/stukadoor achter de rug, lig je nu in een lichamelijk erg zwakke conditie in een verpleeghuis en wordt liefdevol verzorgd... Je bent enthousiast jachtschipper geweest en voer ooit met groot genoegen door Friesland, op de Linge en ander waterrijk gebied, maar kunt daar louter en alleen nog van dromen... Je voelt je krachten afnemen, je gedachten wegebben en je kunt alleen nog maar wachten op... Dan vat iemand het plan op om nog een vaarwens te regelen met de Meander V... hoe groots kan dat in deze situatie zijn!!

Het overkwam Lenze vandaag. Al vroeg stond de Stichting Ambulance Wens Nederland voor het verpleeghuis in Geldermalsen om Lenze op de halen. Even later begint de rit naar het pittoreske Monnickendam en keurig op tijd arriveert het gezelschap op de Jachthaven Waterland. Lenze zijn echtgenote en zijn vaste verpleegster flankeren hem als het avontuur begint. Evert en vaarvrijwilligster Alice ontvangen Lenze en rijden hem het achterdek op.
“Je mag kiezen Lenze, wil je buiten in de kuip of binnen in de stuurhut staan?” vraagt Evert aan zijn verbaasde vaargast.
Hij wil buiten blijven staan en zo dicht mogelijk bij het water zijn... Lenze was een ‘buitenmens!’
Lenze kan het nog allemaal even niet bevatten en loopt vol met herinneringen.
Zo bleef het de hele dag gaan... Evert vertelt, de Meander V snort over het water en haar gasten genieten ten volle terwijl begeleidend blauw en wolkenluchten van de waterwereld een indrukwekkend schouwspel maken.

We doen de prachtige vuurtoren van Marken aan en Lenze kijkt zijn ogen uit. Terwijl de anderen de toren beklimmen en bewonderen, keuvelt Evert gezellig met hem in de kuip van de Meander V met uitzicht op de toren. “Wat heerlijk om met jou op dit open water te mogen varen. Ik kan het nog nauwelijks bevatten dat dit nog mogelijk is!” fluistert Lenze, geraakt door zoveel schoonheid.
“We doen het enorm graag voor je Lenze! Heerlijk om je nog éénmaal zo te kunnen laten genieten van het ‘open water’!”
Aan het eind van de dag nemen we afscheid van het gezelschap. Lenze en zijn naasten gaan naar huis met een hoofd vol herinneringen en een USB stick met ruim honderd foto’s van zijn vaardag...
Vaarwel Lenze,

Auteur Vaarwens

Lenze Planting: † 4-8-2017