We hebben in 2017 gevaren op:

Vaarwens 507 op 2-8-2017

Een superdag met een ‘vaarwensboost!’507 Hugo 042

Hij was 40 jaar lang medebeheerder, onderhoudsmedewerker, veldverzorger en enthousiast lid van een sportvereniging, hij was sportvisser in hart en nieren, zeevisser, watermens. Hij voer naar Nederlands Indië, en diende, maakte zeereizen, kortom een veelbewogen leven!
Hugo genoot, maar kreeg een slechte tijding. Sindsdien leeft hij met een tijdbom in zijn lichaam, maar dat zul je niet aan hem merken. Dapper wacht hij op wat gaat komen, maar geniet van wat nu is… Vandaag genoot hij wederom van het bruisende water en de bewegingen van een schip!

Al vroeg arriveert de familie met Hugo op Jachthaven Waterland. Ze zijn op tijd vertrokken om Hugo van het hospice te halen om files en ander oponthoud dat stress bij Hugo kan veroorzaken voor te zijn. Even later zit hij aan boord van de Meander V en verwondert zich, evenals zijn naasten.
“We hebben wel al op de site gekeken en plaatjes gezien, maar dat het zo’n mooi ruim schip is, hadden we niet verwacht!” merkt zoon Hans op.
Evert is trots en vertelt de familie over hoe het allemaal zo gekomen is, terwijl vrijwilligster Annemieke ook vandaag weer enthousiast de koffie verzorgt.
De trossen gaan los en we kiezen het ruime sop. Hugo krijgt de ’vaarwensboost’, komt omhoog uit de rolstoel en wil boven bij Evert zitten. Even later staat hij op de lift naar boven en scharrelt voorzichtig naar de stuurstand. “Man wat een klokjes…!” lacht hij, en nestelt zich in op de comfortabele bank.
Evert gaf Hugo een keuzemenu over de vaarmogelijkheden en dat werd kort maar krachtig: “Volendam!”
Er is lunch, er is een fotoshoot in klederdracht, er is paling, er is vertier en er zijn veel buitenlanders… Hugo geniet ervan.

We varen en slingeren lui over het kalme Markermeer naar het Paard van Marken. Evert vertelt honderduit over de toren en haar bijzondere geschiedenis en Hugo absorbeert het als een spons. Bij de vuurtoren zit Thijs karakteristiek met de camera in de aanslag om foto’s van ons te maken, en even later zit Evert zijn mailbox vol met prachtig materiaal en een prachtige herinnering voor allen aan boord. De foto’s gaan met ruim 100 aan boord geschoten beelden van de dag mee naar huis op een USB stick, zodat Hugo de tijd die hem rest kan nagenieten van een topdag!

We varen huiswaarts… De hele dag hing Hugo aan Evert zijn lippen en liet af en toe een traan… soms van emotie, vaak van plezier! Hugo had een superdag met een ‘vaarwensboost!’ Dank dat we je het mochten schenken Hugo!

Vaarwel…
Auteur Vaarwens

Jachthaven Waterland voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Haven Volendam voor de medewerking en gastvrijheid