We hebben in 2018 gevaren op:

Vaarwens 550 op 19-4-2018

550 Jan 10Een zomerse dag als toegevoegde waarde

Na de Siberische beer is het nu vroeg in het voorjaar tropisch warm. Heerlijk weer om te varen en zeker met onze gasten.
Jan leeft zijn laatste dagen hier op aarde en die willen we laten meegenieten van al het mooie en goede wat de waterwereld ons biedt. Een strakblauwe lucht en om 10.00 uur al een temperatuur van 21 graden belooft ons veel goeds als de ambulance het terrein van de Amsterdam Marina op komt rijden. Daarin ligt Jan en hij is samen met zijn dochter. Een hartelijke begroeting met beiden en met Corine en Cees van de Stichting Ambulance Wens Nederland volgt en even later staat Jan aan boord van de Meander v en de dag kan beginnen…

Hij krijgt al snel de ‘vaarwensboost’ en wil zo snel mogelijk van de brancard af. Een beetje onzeker loopt hij door de stuurhut en nestelt zich in bij Evert achter de stuurstand. Zijn dag kan beginnen!
Als Evert begint te vertellen, hangt Jan al direct aan zijn lippen. Jan laaft zich op zijn laatste reisje aan Amsterdam, Pampus, Muiden, Durgerdam en wat er nog meer allemaal voorbij komt.
Corine gaat met de camera van Evert aan de slag en maakt een overweldigend mooie fotoreportage van de dag. Als Evert aan Jan zegt dat hij vanmiddag huiswaarts keert met ruim 100 foto’s van de dag, overdreef hij niet. De hele vaardag leverde Jan in totaal bijna 200 shots op van zijn wensdag.
“Prachtig Evert… ik kom uit de IT en ik vind het heerlijk om met de foto’s aan de slag te gaan! Een geweldige herinnering voor de tijd die me rest…” lacht Jan.

Ondertussen bereiken we temperaturen met subtropische waarden en de zon laat zich van haar beste kant zien. We merken dat het drukker wordt op het water want we worden omringt door plezierbootjes die allen het ruime sop op willen en de vrijheid van het varen ervaren. Na de lunch bij de KNZ&RV te Muiden varen we terug en Evert vraagt Jan om aan het roer te komen. Dat laat hij zich geen tweemaal zeggen en even later zit hij trots aan het stuurwiel. “Dit had ik niet durven dromer Evert! Man… wat geeft dit een vrijheidsgevoel zo aan het roer. Ik zou hier de rest van mijn tijd wel kunnen en willen zitten!” vertrouwt Jan hem toe.
Evert geniet op zijn beurt van zijn gast in zijn laatste dagen, die alles tot in de puntjes heeft geregeld voor na zijn heengaan, maar deze dag heeft hij niet ingecalculeerd. Het is pure toegevoegde waarde!

Na een supertocht meren we weer aan in de Amsterdam Marina en we maken ons op voor het afscheid. Altijd weer een moment van bezinning en emotie, maar Jan houdt zich kranig. Hij is er klaar voor, en dat merken we aan alles. Dat je zo mag gaan… respect!

Vaarwel flinke moedige Jan.
Auteur Vaarwens.

Stichting Ambulance Wens Nederland voor de wens en het vervoer
Amsterdam Marina voor het faciliteren van de gratis ligplaats
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen
Vaarvrijwilligers Alice en Marianne voor hun inzet

Lieve woorden van dochter Monique:
Wat hebben mijn vader en ik een heerlijke dag gehad op de boot. De hele dag omringd met zulke lieve mensen met een hart van goud. Die er echt alles aan hebben gedaan om de dag zo mooi en ontspannen te laten verlopen. Wat een verwennerij met koffie en een lunch aan boord. Zoveel indrukken opgedaan vandaag, heerlijk genoten nu alles laten bezinken en nagenieten. Lieve mensen van de ambulance en van de boot nog een keer heel erg bedankt jullie zijn echt kanjers!
-Jan-23
-Jan-26