We hebben in 2018 gevaren op:

Vaarwens 598 op 5-9-2018

Ed geniet, of het regent of niet…598 Ed 10
-
Klein met klompvoetjes geboren, geopereerd en gerevalideerd, getraind en gesport, geschilderd en geschetst en in de herfst van het leven gediagnosticeerd met de ongeneeslijke spierziekte PSMA, die hem alle krachten ontneemt. Ed is een positief mens al gaat zijn leven niet over rozen. Hij wordt thuis liefdevol verzorgd door zijn (redelijk op leeftijd zijnde) lieve 80 jarige echtgenote. Ed wil nog graag samen met zijn gezin een keertje met de Meander mee om te genieten van alles waar hij nog van genieten kan… Vlak na het indienen van de vaarwens wordt Ed ook nog getroffen door een beroerte, maar knapt wonderwel weer op, wellicht mede door zijn positieve instelling.
-
De wereld is grijs en broeierig en de berichten zijn weinig hoopvol. Toch komt de familie met goede moed de parkeerplaats van Monnickendam oprijden. Ze hadden al eens kennis gemaakt met de Meander V en het is dus bekend terrein. Evert begroet bij de beginnende regen het gezelschap en helpt Ed met de (inmiddels zware elektrische rolstoel) aan boord terwijl vaarvrijwilligster Mary plaatjes schiet als herinnering aan deze dag. De enorme rolstoel kan helaas de stuurhut niet in en goede raad is duur. Evert oppert om Ed over te zetten in onze gewone rolstoel en we gaan de tour de force aan… Even later staat Ed parmantig op het podium in de stuurhut met een blijde glimlach. Er is koffie, een praatje en gezelligheid alom terwijl de hemelsluizen ondertussen wijd open zijn gegaan. We maken een plan voor de dag en houden rekening met de grillige weersomstandigheden.
-
Nadat de trossen losgegooid zijn, zetten we koers naar Volendam. Daar is iedereen druk in de weer om de voorbereidingen te treffen voor de beruchte en beroemde ‘Volendammer Kermis’, maar er is plek in de haven. We lunchen terwijl de regen buiten in grote hoeveelheden zich over het pittoreske stadje uitstort. We zitten warm en droog en delen samen. Ook Ed was fervent camperaar en deelt (evenals zijn zoon) deze hobby met Evert, die zijn winterperiode er samen met Inge in warmere oorden op doorbrengt. We maken na de lunch plannen en weten Ed over te halen om een gezinsfoto in kostuum te maken bij foto Zwarthoed. Hij had het er niet zo op, maar ging uiteindelijk op aandringen van zijn kinderen toch overstag. Ed wordt weer overgezet in zijn comfortabele rijdende elektrische fauteuil en onder de paraplu gaat het gezelschap de dijk op. Het resultaat mag er zijn, want ze komen terug met een prachtige plaat van het gezin Warenaar in kostuum.
-
We vervolgen de tocht en scharrelen in de regen over het water terwijl bliksem en donder ons begeleiden. We schieten het eerstvolgende haventje van Edam even binnen en bezichtigen de haven met de grote camping. De dag verstrijkt en samen delen we alles wat er voorbij komt. Ed geniet, of het regent of niet. De dag verstrijkt tijdens intiem samen zijn aan boord en na een supergezellige dag meren we weer aan in Monnickendam. In stromende regen nemen we diep onder de indruk afscheid van deze positieve moedige man. Ondanks het slechte weer genoot het gezin van de vaardag met hun lieve- en moedige man en vader, die iedere dag inlevert, totdat er niets meer in te leveren valt!
Sterkte Ed en familie,
Auteur Vaarwens
-
Jachthaven Waterland voor het beschikbaar stellen van de ligplaats