We hebben in 2019 gevaren op:

Vaarwens 629 op 15-3-2015

Even weg…629 Joop 27

Onze gast van vandaag werd vorig jaar behandeld voor de moeilijk te beheersen ziekte die zijn lichaam teistert. Hij hoopte op 70 jarige leeftijd van een onbezorgde oude dag te kunnen genieten, maar het pakte anders uit. In januari dit jaar kreeg hij het fatale bericht dat hij was uitbehandeld… Sindsdien gaat hij gestaag achteruit en wacht op wat gaat komen.
-
Via een kennis komt de familie bij Stichting Vaarwens en ze dienen een intakeformulier in. Ze willen ‘even weg’, het water op, afleiding, leuke dingen doen, even niet denken aan…
Inge regelt de wens en vandaag is het zo ver. Het gaat echter weer flink waaien en de familie maakt zich zorgen of het allemaal wel door kan gaan. Inge stelt ze gerust en er wordt besloten toch mee te gaan.
-
Het druilt, maar de wind heeft even een rustmomentje genomen als de familie op eigen gelegenheid aankomt op de Amsterdam Marina. Vrijwilligers Henk en Nel staan klaar om het gezelschap op te vangen en Evert heeft de rolstoel uit het ruim gehaald. Meneer kan nog wat stapjes doen, maar is broodmager en zijn energievoorraad is snel uitgeput, dus maken we het hem zo comfortabel mogelijk. We gaan aan boord en iedereen nestelt zich in bij Evert op de bank achter de stuurstand, waarna de schipper een welkomstwoordje doet. Hij heeft een luisterend oor en er wordt gelachen om zijn verteltrant. Kijk… het begint al goed! Daar is het ons om te doen.
-
We varen door Amsterdam en Evert kletst honderduit, want hij weet overal wel iets over te vertellen. Buiten is het koud en vies, maar binnen is het warm en behaaglijk. We varen met stormweer richting Muiden en Henk en Nel zorgen voor de inwendige mens en leggen de dag voor de familie op de ‘gevoelige plaat’ vast. In Muiden wordt even ‘gepassagierd’ en gaan we het ruime sop weer op. Onderweg naar Amsterdam krijgen bakken water over en iedereen geniet van het spektakel. De dag vliegt voorbij, wat wil je met die prominent aanwezige wind. Teruggekomen in de haven manoeuvreert Evert de windgevoelige Meander behoedzaam met dikke dwarswind, achteruit inparkerend weer op haar plek.
“Dat heb je vaker gedaan!” lacht een van de gasten.
We maken vast en pakken de spulletjes weer samen, nemen afscheid en wensen de familie veel sterkte de komende tijd.
-
Vaarwel moedige vaargast en sterkte lief gezin.
Auteur Vaarwens.
-
Jachthaven Groep / Amsterdam Marina voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
KNZ&RV Muiden voor de gastvrijheid