We hebben in 2019 gevaren op:

Vaarwens 674 op 8-8-2019

Varen om vijf voor twaalf...
674 Henny 10

Geboren in Spakenburg in 1935 en alles meegemaakt, wordt onze gaste van vandaag laat in het leven nog getroffen door de ongeneeslijk foute celdelingsziekte. Henny ligt in het hospice te Amsterdam en wacht op wat gaat komen, maar haar buurtzorgster Els tipt haar op de mogelijkheid nog éénmaal er even uit te kunnen. Henny veert op en het intakeformulier wordt ingevuld. Ze heeft niet veel tijd meer, want het is qua ziektebeeld vijf voor twaalf, dus Inge en Marga slaan aan het plannen in deze drukke periode. Vandaag gaat ze al mee!
-
Wederom is de natuur ons welwillig en mooie wolken met blauwe gaten schuiven over Nederland. Gisteren kregen we nogal wat buiswater over, waardoor we nauwelijks nog uit de ramen kunnen kijken. Snel slaat Evert aan de slag met water en spons en gaat ramen zemen. De luiwagen nog even over het dek en we zijn er weer klaar voor! Even later arriveren vaarvrijwilligers Riet en Harrie ook en we staan in de startblokken. Dan komt de ambulance de haven oprijden en er volgt een uiterst hartelijke ontmoeting.
-
Henny gaat aan boord en wil graag de stuurhut in. “Kun je de stapjes nog doen Henny, of moet je met de rolstoellift naar binnen?” vraagt Evert bezorgd.
Henny hoort hem niet! Ze kletst aan één stuk door en is verbaast over wat haar nu overkomt. “Wat een mooie boot… wat geweldig dat jullie hier wonen… ga ik daar alleen mee varen vandaag?” klinkt een reeks opmerkingen door de stuurhut nog voor dat iemand antwoord kan geven.
-
Henny ligt comfortabel op de bank en Evert wil een welkomstwoordje doen aan Henny en haar begeleidsters, maar Henny neemt het woord steeds over. Ze kan er niet over uit wat haar overkomt en wil eigenlijk zoveel tegelijk vertellen…
“Zullen we naar Volendam varen, of wil je een bezoekje brengen aan de vuurtoren?” roept Evert er op een gegeven moment tussendoor. Het is duidelijk… Henny wil graag als Spakenburgse van origine in Volendam in klederdracht op de foto!
-
We genieten allen van de prachtige letterlijk schitterende Gouwzee en iedereen laaft zich aan de dag. Er is door Evert als ‘reisgids’ veel te vertellen over dit gebied en haar historie, maar dat is vandaag niet nodig. Henny doet wel verslag… heerlijk om haar zo in haar element te zien.
“Gisteren heeft ze heel veel rust genomen om vandaag de dag ten volle te kunnen beleven Evert!” lacht haar verzorgster hem toe. De schipper wordt vandaag zelf geanimeerd…
-
Na een heerlijke lunch vragen we Henny of ze moe is en liggend op de brancard naar de fotograaf wil, of met onze rolstoel. “Als ik in die rolstoel mag, zou dat heel fijn zijn!” lacht de schat vol energie. We gaan naar de fotograaf en maken prachtige herinneringen van een geweldige dag in klederdracht. Henny haar verzorgsters lachen, gieren en brullen tijdens de verkleedpartij en even zou je denken dat er niets aan de hand is, maar we weten allen wel beter!
Na de fotoshoot gaat het gezelschap nog even de dijk op en Harrie legt alles met de camera vast, waarna we weer inschepen.
-
De Meander V vervolgt haar dag met een vaartje langs de vuurtoren, waar Thijs weer met de camera in de aanslag zit en herinneringen worden over en weer gestuurd. We varen huiswaarts en het wordt stiller aan boord. Henny heeft alles gegeven, maar ondanks dat haar batterijtje leeg is, blijft ze vrolijk kletsen en roepen hoe geweldig ze het vandaag nog éénmaal heeft mogen hebben!
We nemen afscheid met een dikke hug van deze onfortuinlijke lieve vrouw..
Vaarwel Henny
Auteur Vaarwens.
dank aan:
Jachthaven Waterland voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Haven Volendam voor de gastvrijheid
Photo Volendam voor het geweldige portret in klederdracht
Thijs voor de foto’s bij de toren
Bakkerij Kees Gutter voor de gedeeltelijke lunch
Stichting Ambulance Wens voor het vervoer en de verpleging