We hebben in 2019 gevaren op:

Vaarwens 688 op 6-9-2019

Moegestreden…688 Peter 10
-
In de kracht van het leven wordt onze gast van vandaag getroffen door zijn ziekte en krijgt ook nog een beroerte. Hij strijdt, maar geestelijk en lichamelijk raakt hij uitgeput en geeft het op. Dat is groen licht voor de ziekte en nu verkeert hij in zijn laatste dagen. Toch vindt hij de moed om nog éénmaal samen met zijn echtgenote Toos en boezemvriend Henk met zijn eega het water op te gaan want hij hield van water en was tevens fervent hengelsporter. We lassen een spoedwens in en vandaag gaat het al gebeuren!
-
De ambulance staat mooi op tijd in Tilburg om Peter op te halen en even later ligt hij comfortabel te genieten van het ritje naar Monnickendam. Vrijdag… weinig files, dus is de ambulance mooi op tijd in Monnickendam. Het wordt weer Hollands weer met een zonnetje en dikke wind, dus garantie voor prachtige panorama’s en geen saai vaartochtje. We gaan aan boord en even later staat Peter in de stuurhut achter het raam van de Meander V. Hij is volledig bedlegerig en zijn linkerkant doet het niet meer, dus dat blijft vandaag ook zijn plekje. Af en toe verschijnt er een glimlach op het moegestreden gezicht en dat maakt ons blij!
-
Na de koffie gaan de trossen los. We varen ons programma over de Gouwzee en Evert vertelt over alles wat er aan historie te vermelden valt. Vrijwilliger Henk maakt foto’s en draagt bij aan de vele verhalen over dit gebied, terwijl Nel met zorg de inwendige mens voorziet van koffie, koek e.d. en de ambulancevrijwilligers zorgen voor onze gast, want hij heeft af en toe best wel pijn. Volendam staat op z’n kop, want de Kermis is losgebarsten. We maken een rondje maar kunnen niet aanmeren, wat het ligt bomvol grote bokkenkotters en andere schepen met kermisgangers.
-
We gaan de Marina Volendam binnen die ernaast ligt en meren aan de kopsteiger in een oase van rust. Henk wil graag naar buiten want hij smacht naar een sigaretje, dus bouwen we moeiteloos de brancardlift er weer in zodat de brancard in de kuip kan staan. Nel serveert er broodjes en iedereen eet met smaakt, behalve Peter. Hij heeft het eten opgegeven… Er gaan een paar hapjes vla in en dat is het dan ook… Na de lunch wil Peter weer varen, dus gaan we het ruime sop weer op en scharrelen nog even naar de vuurtoren, waar Thijs mooie foto’s van ons maakt.
-
We merken dat Peter pijn heeft en het wordt ook onze pijn, dus gaan we wat eerder dan normaal terug naar de haven. De ogen vallen dicht en we weten allemaal dat het mooi geweest is voor onze dappere vaargast. Als we zijn aangemeerd, maken we nog een groepsfoto bij de Meander V en nemen afscheid van onze moegestreden gast en zijn naasten
Vaarwel Peter.
Auteur Vaarwens.