We hebben in 2019 gevaren op:

Vaarwens 700 op 11-10-2019

Zevenhonderd… een opmerkelijke dag! 700 Johan 10
-
We houden van ronde getallen en 700 is een mooi rond getal. Vandaag komt de 7 wel heel erg veel voor! De hemel en de aarde werden (volgens gelovigen) in 7 dagen geschapen en die 7de dag is de rustdag. De 7 is het getal van de volheid, voltooiing, volledigheid en vervulling, maar ook voor de levenscyclus. Even naar het heden: Het waait vandaag windkracht 7 en we gaan varen met Johan, die in 1927 is geboren op de 27ste oktober, en hij hoopt het nog mee te maken, want de sluipmoordenaar woekert door zijn getergde lichaam. Johan was zelf jachtschipper en wil nog graag afscheid nemen van het water. Snel wordt er door Inge en Marga een vaardag vastgelegd en de ambulance geregeld. Vandaag gaat hij mee het water op!
-
Zoals gezegd, herfst, regenbuien, windvlagen, onstuimig weer… maar Johan heeft er zin in. Er verschijnt een grote glimlach als de deuren van de ambulance open gaan en snel dekken we Johan toe om hem droog aan boord te krijgen. De brancard duikt een eind naar beneden de rijplaat op, want er is flinke verlaging door de harde zuidwester en Johan slaakt een kreetje… “Komt goed Johan, je bent onze 700ste gast en je zou de eerste zijn die een nat pak op zou lopen!” lacht Evert luid. Even later staat hij binnen en de ogen worden groot. “Woon je hier? Wat mooi dat ik mee mag!” en Johan geniet nu al terwijl we nog geen mijl hebben gevaren.
-
Achter het zijraam kijkt hij vanaf de brancard naar het Muiderslot en op de voorgrond wuiven de rietstengels ritmisch heen en weer op de stormwind, als de manen van een paard. In gedachten zit hij weer zeilend op het water en vergeet nu al… Evert doet een kort welkomstverhaaltje tijdens de koffie en dan gaan de trossen los. Als we buiten de pieren komen, begint de Meander V te wiegen op de golven en hoe verder we op open water komen, des te meer bemerken we de kracht van de natuur. Evert zet de stabilisatievinnen aan en de Meander V beweegt nog nauwelijks op de dwarsgolven terwijl de windmeter ruim 40 knopen (windkracht 7) aangeeft. Johan ligt met zijn eigen verrekijker op de brancard te genieten en daardoor genieten zijn naasten ook. We duiken het Buiten IJ op en schutten vlot bij de Oranjesluizen, duiken Amsterdam in en de ras Amsterdammer geniet van zijn stad vanaf het water!
-
Aangemeerd in de Amsterdam Marina genieten we van een voortreffelijke lunch, die Nel en Sandra hebben klaargemaakt en dan vervolgen we onze reis. “Wat is het allemaal veranderd!” lacht Johan, die normaal veel slaapt maar vandaag geen tijd heeft om zijn ogen ook maar een seconde te sluiten. Bij de Petroleumhaven gaan we rond en gaan in de ‘opvaart’, retour Muiden. Ineens zien we alles vanaf de andere kant en het lijkt allemaal nieuw… We krijgen een vlotte schutting want er vaart niet veel met die harde wind en dan zetten we weer koers naar Muiden. Onderweg verzamelt Evert vanachter het roer de foto’s die Henk vandaag schoot en vraagt; “Heeft Johan een smart TV of zo op de kamer?”
“Wat? Hij redt zich ondanks zijn hoogbejaarde leeftijd met computers, IPhones en tablets… We zetten alles er wel op, dan kan hij heerlijk nagenieten!” roept zijn zoon die de 70 ook al bereikt heeft!
-
Als we zijn aangemeerd, zet Evert de motoruren en het aantal gevaren zeemijlen in het logboek. Er zitten allemaal zevens in! We nemen we afscheid in de luwte van de Sociëteit van de KNZ&RV en kunnen onder de zeiloverkapping nog een mooie groepsfoto maken terwijl we de wind door de masten in de haven kunnen horen huilen. Het waait hard… heel hard, windkracht 7 op deze opmerkelijke 700ste vaarwensdag!
Vaarwel Johan
Auteur Vaarwens.

Johan: † 9-4-2020
dank aan:
KNZ&RV voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Jachthaven Groep / Amsterdam Marina voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen
Stichting Ambulancewens voor het vervoer en de verpleging
Vaarvrijwilligers Henk Nel voor hun inzet

Lieve mensen, Wateen geweldige dag hebben we gehad! Mijn vader heeft genoten! Hij zit nu na te genieten bij de fotos die nu op de imac staan. Een beter verjaardagscadeau konden jullie hem niet geven. Superbedankt!
Heel veel lieve groetjes, Joke en Hans Maas-de Wit 🥰🥰🥰🥰🥰

Johan 15