We hebben in 2019 gevaren op:

Vaarwens 706 op 30-10-2019

De dag vereeuwigd op foto en film!706 Rob 10
-
In het ziekenhuis te Alkmaar wordt Rob op de revalidatie begeleid in het onomkeerbare proces van de ALS. Men dacht eerst aan een andere vorm van spierziekte, maar alles valt hem categorisch uit en verloop het is redelijk progressief. Uiteindelijk blijkt het toch de ALS te zijn! Tijdens een gesprek wordt Rob door de ergotherapeuten getipt op Stichting Vaarwens, waarna er een aanmeldformulier op de website wordt ingevuld. Marga en Inge slaan aan het plannen en vandaag is het zo ver.
-
Al een tijdje ligt er een verzoek van een cameraploeg van het Gooi TV, die graag een reportage van onze unieke stichting willen maken, maar we moeten maar net gasten hebben die dat ook willen. We vragen ook Rob of hij het leuk zou vinden om herinneringen te maken voor de camera en hij heeft er geen problemen mee, dus vandaag wordt de dag op bewegende beelden vastgelegd.
-
Rob kan met hulp nog een kleine transfer maken en hij komt met de rolstoel. Als de familie op de haven aankomt, draait de camera al en cameraman Frits en zijn vrouw/verslaggeefster Toos van den Berg leggen het ontvangst op beeld vast. Onze vrijwilligers Monique en Harrie schieten het fotomateriaal voor de dag. Er volgt een warm welkom en even later staat Rob in de rolstoel op de Meander V. Rob wil graag bij Evert zitten met enige krachtsinspanning klimt hij uit de rolstoel en vleit zich in op de bank. Er is koffie en een kletspraatje en Evert draait zijn programma zoals altijd terwijl de camera’s klikken en snorren…
-
De zon schijn dapper en er is weinig wind, dus iedereen geniet van het varen, de vrijheid en de weidsheid. Terwijl Evert het gezelschap voorziet van de nodige toelichting op wat er allemaal te zien is, worden de familieleden beurtelings geïnterviewd door Frits en Toos. “Mooi hoor… prachtige herinneringen voor later!” lacht Rob dapper, maar diep van binnen weet hij dat de reden waarom deze dag is, een grote diepgang heeft.
-
De Amsterdammer geniet van de rondvaart over het IJ en alle bezienswaardigheden en Evert vertelt hem als rasechte Drent dingen over zijn stad waarvan hij het bestaan niet weet. We meren aan in de Amsterdam Marina en geniet van een heerlijke lunch, die Monique en Harrie hebben voorbereid. Rob eet met behulp van zijn echtgenote als een dokwerker, want zijn armen doen het niet en ieder hapje moet hij ‘gevoerd’ worden. “Ik krijg een eetrobot! Het ding is heel beleefd en buigt eerst voor me voordat hij me gaat helpen met eten!” lacht Rob. “Dan is het vast een Japanner!” lacht Evert en we hebben lol om zeer serieuze zaken.
Het wordt nog serieuzer als het onderwerp over later, over hierna en hiernamaals gaat. Een bijzonder open gesprek en soms worden de ogen tussen de lach door ook nat! Alles kan- en mag er zijn vandaag! We beleven momenten van pure rijkdom samen als we dit met elkaar mogen delen!
-
We gaan weer varen en nog steeds is het zonnetje onze vaste begeleider. Al keuvelend en kletsend scharrelen we huiswaarts en op een gegeven moment moeten we haasten, want de rolstoeltaxi is een half uur te vroeg en die wil niet wachten. Met veel overredingskracht weten we die staande te houden totdat we aangemeerd zijn. Een beetje gehaast maken we nog een afscheidsfoto bij de Meander V en zeggen dag tegen de onfortuinlijke Rob, zijn lieve echtgenote, twee schatten van dochters en Ron zijn vreselijk lieve moeder.
We hebben in ieder geval de dag voor de hele familie vereeuwigd op foto en film!
Sterkte dappere Rob.
Auteur Vaarwens.
dank aan:
KNZ&RV voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Jachthaven Groep / Amsterdam Marina voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen
Vaarvrijwilligers Monique en Harrie voor hun inzet
Frits en Toos van Gooi TV voor de opnames
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten..

Rob 15
Rob 16