We hebben in 2019 gevaren op:

Vaarwens 708 op 6-11-2019

ALS je …708 Martijn 10
-
ALS je net 40 geworden een jong gezin hebt, midden in het leven staat, carrière maken, een lieve vrouw en twee kleine kinderen om voor te zorgen… Dan beginnen dingen uit te vallen en krijg je het bericht dat je de dodelijke ziekte ALS hebt! Dan slaat de bliksem in, dan staat je wereld op z’n kop, dan besef je dat het een ongelijke strijd wordt. Martijn zit inmiddels totaal verlamd in een elektrische rolstoel en wacht op wat gaat komen. Toch wil hij de regie in handen houden en nog zoveel mogelijk genieten met zijn vrouw en kinderen, dus vult hij een vaarwens in op onze website. Vandaag gaat hij met zijn gezinnetje mee!
-
De Meander V is weer opgeruimd na de geweldige MPM roeirace, waar ze als VIP schip fungeerde. Binnen een dag is de haven van de KNZ&RV te Muiden leeg en stil en plotseling is het winterseizoen volledig ingegaan. De wind heeft een rustpuntje gevonden en lichte plekken schakeren in de grijze wolkendeken als Evert en Inge de Meander rolstoelklaar maken. Helaas kan Martijn met de enorme elektrische rolstoel niet in de stuurhut komen, dus moet hij vandaag in de kuip vertoeven. We zetten er het kacheltje aan en maken het gezellig.
-
Vrijwilligers Lenneke en Danny arriveren en dan komt Martijn met zijn gezin in een grote bus de parkeerplaats oprijden. Een warm welkom volgt en de camera’s klikken veelvuldig om herinneringen voor de kinderen van 5 en 7 jaar te maken. Martijn is geboren op Texel en het water blijft lokken, want zijn ogen fonkelen bij het zien van het water en het prachtige Muiderslot. Met zijn mond bestuurt hij een soort trackball en rijdt de kolos richting Meander V. “Hier moet je de rijplank op Martijn! Het water is al op winterpeil en je moet een hellinkje naar beneden. Kunnen we je helpen?” vraagt Evert nerveus. Martijn schud zijn hooft en spreekt hees; “Nee hoor, laat mij maar! Ik kan het zelf…”
Hij manoeuvreert zijn bolide recht voor de loopplank en begint de afdaling. Dan begint de zware rolstoel te glijden en skiet de helling af naar het achterdek, waar het keurig op tijd tot stilstand komt. Wat volgt is een diepe zucht van allen en Martijn lacht… hij heeft het zelf gedaan!
-
Na een korte uitleg over schip en historie gaan we varen. We hebben het weer mee, want de zon komt door en de wind is weg. We kunnen kilometers ver kijken en de panorama’s zijn overweldigend. Martijn geniet van het verblijf in de kuip en alles wat voorbij schuift, terwijl de kinderen de schipper bezig houden. Evert wordt gebombardeerd met vragen en ze willen alles weten over de boot en het varen. Lenneke en Danny fotograferen en zorgen en iedereen geniet. Martijns echtgenote Eveline geniet ook met volle teugen. Ze zorgt al jaren intensief voor haar lief en vandaag kan ze zelf even op adem komen doordat wij de zorg voor Martijn en kinderen even overnemen.
-
We scharrelen over het Buiten IJ en de Oranjesluizen naar Amsterdam en maken een rondje stad, genieten onderweg van een heerlijke lunch en van alles wat er voorbij komt. Als de middag haar intrede doet, zien we dat Martijn op is. De rolstoel gaat in slaapstand en hij sluit even zijn ogen. “Hij is doodmoe!” vertrouwt Eveline ons toe. “Hij heeft al twee dagen energie gespaard om deze dag ten volle mee te kunnen maken, maar het batterijtje is leeg…” De jongens hebben echter energie voor tien en laven zich aan het schip.
Eéntje weet al wat hij wil worden… kapitein op de Meander V!
-
Eenmaal terug en aangemeerd, rijdt Martijn met spinnende wielen de rijplaat weer op en we maken samen nog een foto bij de Meander V. Eén van de kinderen vertrouwt Evert toe dat als hij er niet meer is, hij het schip wel wil overnemen… Geweldig, we hebben een opvolger!
Sterkte Martijn
Auteur Vaarwens.
-
KNZ&RV voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen
Vaarvrijwilligers Danny en Lenneke voor hun inzet
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten..

Een lieve reactie van echtgenote Eveline:

Ik snap nu wat je bedoelde met het van je afschrijven! Wat een hartverwarmende samenvatting en net thuis met tranen in m'n ogen van blijdschap na een geweldige dag. Making memories💞 dank jullie wel bijzondere mensen!.

Nog een lieve reactie van Martijn zijn schoonmoeder:

Ben de moeder van Eveline en zit nu te huilen na het lezen van dit verslag ! Heb de voorpret meegemaakt en de hele dag genietende foto's gekregen, zo ontspannen en blij ! Dank jullie heel erg dat jullie dit mogelijk maakten , jullie zijn KANJERS !!!

Martijn 15
Martijn 16