Vaarwens 729 op 04-06-2020

Een duo wens…729 Robert en Leo 11729 Robert en Leo 10
-
In de zorggroep Hof te Berkel in Horst liggen twee zieke vrienden op één kamer, maar Robert is uitbehandeld. De band wordt sterk en beide mannen besluiten om samen een wens aan te vragen bij de SAW. Daar krijgen ze het voorstel dat er de mogelijkheid is om samen een dag op de Vaarwens door te brengen, en zo werd de planmachine in werking gezet, want logistiek is het in deze coronatijd een hele klus om beiden met brancards naar het schip te transporteren en ondertussen de RIVM regels te handhaven.
-
Na een mooie zomerse periode slaat het weer om. Bewolking, regen en lagere temperaturen. We bereiden ons voor met verwarming in de kuiptent en wat iets meer zij, maar dat blijkt niet nodig, want na wat dreigend gespetter vallen er weer gaten in het wolkendek terwijl de beide ambulances op de Amsterdam Marina aankomen. Beurtelings gaan de mannen op het hefplateau achter op de Vaarwens en worden uit de wind met prachtig zicht naast elkaar aan boord in de grote kuiptent geïnstalleerd. Dagschipper Hanno grapt en grolt, de vier ambulance vrijwilligers (chauffeurs en verplegers) zorgen voor de vaargasten en gastvrouw Joke zorgt voor koffie, koek en catering. Tussendoor maakt ze ook nog prachtige plaatjes… Ze heeft het druk!
-
De trossen gaan los en Hanno vaart behendig de haven uit terwijl achter hem wordt genoten met een grote ‘G’! Hij laat de ambulance vrijwilligers beurtelings even varen en ook voor hen is deze dag op de fonkelnieuwe Vaarwens een belevenis. Tegen de middag arriveert het gezelschap bij de Oranjesluizen en wordt er geschut. Er volgt een mooie tocht over het Buiten IJ en na een heerlijke lunch met het zicht op het Muiderslot en de Groene Draeck bij de KNZ&RV gaat de retourreis beginnen.
-
De dag vliegt voorbij, en ondanks de slechte weervoorspellingen was het een topdag voor de twee kamermaten in lichamelijk en emotioneel zwaar weer. Er wordt hartelijk afscheid genomen en beurtelings gaan ze weer van boord. Hun thuisreis wordt aangevangen in de ruimste zin van het woord…-

Vaarwel dappere Robert en sterkte Leo.
Auteur Vaarwens.
dank aan:
Amsterdam Marina voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer
Vaarvrijwilligers Hanno en Joke voor hun inzet
Oranjesluizen voor de vlotte schutting
KNZ&RV voor de gastvrijheid tijdens de lunch
De Brandweer voor de parkeerplaatsen

Het verslag van dagschipper Hanno Bosch;

729 Robert en Leo 80Vroeg uit m’n kooi om op tijd in de Amsterdam Marina te zijn. Inge is ook al vroeg en belt me of ik een aantal zaken niet vergeet en ze heeft een voorstel over de indeling van de ruimte op de Vaarwens, immers komen vandaag als gasten Robert en Leo, beiden gekluisterd aan een bed en in dit geval een brancard. Joke gastvrouw en hulp aan dek is er rond 09.00 uur.
Na weken met mooi weer en gisteren een warme dag is het nu een stuk frisser, ook vallen de eerste regendruppels. De boot zit onder zwart stof en de regen zorgt dat dit stof er makkelijk af kan worden gespoeld.
Met Joke de dag doorgesproken en ik besluit ondanks de waarschuwing voor meer wind om naar Muiden te varen. Om 10.30 uur komen de twee ambulances van Ambulancewens met onze gasten aanrijden. Joop, Ineke, Raymond en Jan hebben al een dag achter de rug immers vanochtend vroeg vertrokken uit Rhoon naar Hort om de vaargasten Robert en Leo op te halen vanuit Horst Limburg.

Aan Robert en Leon kan je zien dat hun ziekte z’n tol eist. Na een foto bij de Vaarwens gaan we voor het eerst met brancards via de Laadklep aan boord en dat gaat geweldig. Leo en Robert krijgen een mooi plaatsje in de tent op het achterdek. De gaskachel aangestoken maar dat bleek al snel te warm voor beide gasten. Robert had veel te vertellen over dat hij gevaren had met een oom en overal was geweest. Leo ligt er stil bij maar geniet zichtbaar van de omgeving en de aandacht. Raymond een van de chauffeurs van Ambulancewens is een collega van mij dus wordt meteen gemonsterd als matroos stuurman voor deze dag en dat doet hij geweldig. Nou aan de koffie en een koekje. Een en ander uitgelegd en rond 11.00 uur gaan de trossen los en zetten we koers van de Marina Amsterdam (NDSM werf) richting IJ, Centraal station en de Oranjesluis. Via de Noordersluis schutten we naar het buiten IJ en zijn al snel op het Markermeer. Rond 12.40 uur wordt er aangemeerd bij de jachthaven van KNRZV Muiden naast het jacht van Prinses Beatrix en hebben we een plekje om de voortreffelijk verzorgde lunch van Joke op te peuzelen.

De terugweg wordt aangevangen met een aanwakkerende wind op het Markermeer en dus ook wat meer golven als op de heenweg, gelukkig kwamen de golven nagenoeg recht op de kop. Geen van de opvarenden heeft last van zeeziekte en de Vaarwens houdt zich goed. Bij de Oranjesluis krijgen we weer een voorkeursbehandeling en schutten met de beroepsvaart mee in de Middensluis. Met 10 minuutjes en we zijn weer binnen (op het IJ dus). Om 15.45 uur weer op onze ligplaats bij de Marina en daar nemen we op de wal afscheid van onze gasten en de vrijwilligers van Ambulancewens.
Robert en Leo hebben genoten en zullen wel snel in slaap vallen. Morgen weer een vaarwensdag en het weer wordt steeds maar slechter, het stortregent en de wind wakker aan tot een stevige 6.

Hanno.
Robert en Leo 17