Vaarwens 730 op 05-06-2020

Geen Sail, maar toch een topdag…730 Gerrit 10
-
Een kind van net na de oorlog, een werkzaam leven gehad en in de herfst van het leven worden getroffen door de geniepige sluipmoordenaar. Behandelingen slaan niet aan en de artsen geven het op… het lot is bezegeld! Gerrit overkomt het en berust in zijn lot. De toekomst is opeens grijs en onzeker en de einddatum kan onverwacht zijn… Toch wil hij nog genieten van de mooie dingen des levens en hij hoopt Sail Amsterdam 2020 nog te kunnen halen.
-
Zijn dochter Mireille vult een vaarwensformulier in en maakt kenbaar dat haar vader nog graag bij de Sail aanwezig zou willen zijn… maar dan is plotseling de hele wereld in de ban van het coronavirus en alles wordt afgelast! Inge slaat toch aan het bellen en stelt voor om gewoon een heerlijke vaardag door Amsterdam te maken zodra we groen licht krijgen. Gerrit stemt graag in en enkele weken later wordt de dag gepland.
-
De berichten zijn weinig hoopvol en het regent pijpenstelen als de vrijwilligers Marijke en David met dagschipper Rochus aan boord komen. Bestuurslid Harrie heeft de koelkast vanmorgen al vroeg gevuld, dus we kunnen aan de slag, weer of geen weer! Gerrit komt met zijn naasten aan boord en de sfeer zit er gelijk in. Na koffie met koek en een welkomstpraatje gaan de trossen los en het klaar warempel een beetje op. Amsterdam schuift voorbij en Gerrit geniet van alles wat er om hem heen te zien is. Het is geen Sail, maar wel zo relaxed en er is genoeg te zien…
-
Er wordt koers gezet richting IJmuiden, want op open water is het slecht vanwege de harde wind. Onderweg wordt het zelfs nog droog en het zonnetje tracht een gaatje in de dikke wolken te vinden. Het weer deert niemand, want binnen is het warm, droog en gezellig.

Vaarwel Gerrit
Auteur Vaarwens.

Gerrit: † 24-09-2020
dank aan:
Amsterdam Marina / Jachthaven groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Vaarvrijwilligers Rochus, David en Marijke voor hun inzet
De Brandweer voor de parkeerplaatsen

Het verslag van dochter Mireille;

Bijna een jaar geleden werd onze vader ziek, ernstig ziek. Ongeneeslijk ziek bleek uiteindelijk. Een heftige periode brak aan, vol angsten en verdriet.
Nu, bijna een jaar later mogen wij nog steeds van hem genieten. Het gaat na omstandigheden goed!!!  Een wens van mijn vader was om met Sail 2020 mee te mogen varen samen met mijn moeder! Wij als dochters zijn meteen aan de slag gegaan. Helaas ging de Sail ivm de Corona niet door.
Maar stichting Vaarwens mailde mij meteen terug en bood aan om toch lekker te gaan varen. Het zou een heerlijke onbezorgde dag worden. Zo gezegd zo gedaan. Mijn ouders hadden er heel veel zin in, mijn vader was er ontroerd door. Vanaf het begin was het contact met de stichting, warm en liefdevol.

Bij aankomst werden wij opgewacht door onze gastvrouw, Marijke. Ze stelde ons voor aan Rook, onze schipper en David, onze 2e schipper. Stuk voor stuk mensen met een hart van goud. De sfeer aan boord was ongedwongen, ontspannen en liefdevol. Alles kon en niks moest. Vanuit de Amsterdam Marina zijn wij over het Noordzee kanaal richting IJmuiden gevaren. Vlak bij de grote sluis heeft de schipper de boot aangelegd, en hebben wij genoten van een heerlijke lunch met verse broodjes. Mijn vader mocht aan het roer. Mooi om te zien hoe erg hij daarvan genoot. Wat een prachtig ruim en comfortabel schip is het.
Lieve vrijwilligers van Stichting Vaarwens, dank voor alles. Bedankt dat jullie bestaan en dat jullie je belangeloos inzetten om mensen zoals mijn vader en moeder een zorgeloze dag te bezorgen. Jullie worden enorm gewaardeerd. Dit is een dag die wij nooit zullen vergeten.

Heel veel liefs, Gerrit, Siska en Mireille

Gerrit 15