Vaarwens 734 op 13-06-2020

Tussen twee fronten door…734 Nel 10
-
Er komt een spoedwens binnen uit de regio. De aanvraag is van een gaste die nog maar net de pensioengerechte leeftijd bereikt heeft en dan slaat het noodlot toe. Ze vecht, maar verliest in tijd en gewicht! Nel weegt nog amper 50 kilo en ze komt het bed niet meer uit. Toch zou ze voor haar allerlaatste tocht nog één keer willen varen en er wordt een aanmeldformulier ingevuld. Snel slaat Inge aan het organiseren en spoedig gaat ze al varen!
-
Het is zaterdagmorgen en vannacht was het noodweer. Aarzelend komt de zon op, de bewolking trekt weg, de wind gaat liggen en wederom lijkt het een prachtdag te worden. Dagschipper Winnie, stuurman René en gastdame Els zijn allen present en bereiden het schip voor. Tegen de tijd dat Nel met brancard aan boord wordt gebracht, pruttelt de koffie en is het prachtig zomerweer. Terwijl de berichten voor vanavond wederom slecht weer voorspellen, komt Wensenambulance Amsterdam aan bij de Amsterdam Marina en de deuren gaan open… Nel lacht, want ze gaat tussen twee fronten door nog één keer varen!
Vaarwel Nel
Auteur Vaarwens.
dank aan:
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Wensenambulance Amsterdam voor het vervoer
Dagschipper Winnie en vaarvrijwilligers René en Els voor hun inzet
Haven Durgerdam voor de gastvrijheid tijdens de lunch
De Brandweer voor de parkeerplaatsen
Oranjesluizen voor de vlotte schutting
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...

Het verslag van de dag dooe Ben en Nel:

Vaardag 13 juni 2020 op de Vaarwens

Om precies 9.30 uur kwam de ambulance aangereden met Peter en PieterNel om ons op te halen voor een prachtige dag op de nieuwe boot de Vaarwens.
Nel was aangenaam verrast en erg ontdaan dat we door onze buren hiervoor waren aangemeld.
Vol goedemoed ging zij de ambulance in en werden we naar Amsterdam gebracht, achtervolgt door onze buren die ook mee mochten.
Bij de boot aangekomen keken we onze ogen uit, wat een prachtige boot en nog zo nieuw. We werden hartelijk verwelkomd door de vrijwilligers Winnie en Rene, de twee schippers en Els van de catering. We konden met de brancard via de achterlift zo op de boot komen en hebben plaatsgenomen op het achterdek. Meteen werden de trossen gelost en voeren we naar de Oranje sluizen. De zon scheen volop en Nel genoot van een kopje koffie van het varen en het uitzicht op de stad, de bedoeling was het Eiland Pampus maar dat bleek iets te ver en leek het Winnie een goed plan om naar Durgerdam te varen en daar te lunchen dat vonden wij allen een goed idee.
Wij werden echt verwend met een heerlijke lunch en Nel ook nog met een ijsje.(twee zelfs)
Na de lunch terug naar Amsterdam het was echt lekker varen met het zonnige weer, wij zullen dit nooit vergeten wat jullie vrijwilligers voor ons hebben gedaan en wat Nel erg jammer vond was dat door de Corona het niet mogelijk was om jullie met een dikke knuffel te bedanken voor deze mooie dag, zeer moe maar voldaan weer in de ambulance naar huis gebracht en thuis aangekomen als een blok in slaap gevallen.
Wij zullen de stichting Vaarwens zeker aanbevelen en ook steunen heel hartelijk bedankt

Ben en Nel Bakkum

Nel 17