Vaarwens 752 op 22-07-2020

Herinneringen aan een topdag!752 JanWillem10
-
Altijd geroeid en veel op het water, krijgt onze gast van vandaag in de herfst van het leven een ongeneeslijke spierziekte die hem alle krachten ontneemt. Momenteel brengt hij zijn tijd door in de rolstoel, maar hij zat liever in de roeistoel en het verlangen naar het water blijft. Met de finish van het leven in zicht, sterkt het verlangen naar het water om nog één keertje te kunnen varen. Vaarwens gaat hem vandaag daarbij helpen…
-
De dag begint evenals de voorgaande dagen… Eerst windstil en blauw, langzaam wat meer wind en wat meer wolken en tegen de avond weer blauw. De temperatuur is al prima als Evert even aan boord komt en de vrijwilligers welkom heet. Ze hebben het schip al helemaal vaarklaar, dus is er tijd voor een babbeltje. Dan komt onze gast aan. Jan Willem komt met veel moeite uit de auto en ploft snel neer in onze rolstoel. Na een hartelijk ontvangst brengt Danny hem naar de Vaarwens, gevolgd door zijn naasten.
-
Even later zit iedereen aan de koffie en doet dagschipper Frouk een welkomstwoordje. Het vaarplan wordt doorgesproken en dan gaan de trossen los. Jan Willem geniet van het ruisende water en de weidsheid, onder een sprankelend zonnetje en hij zou willen dat dit altijd kon duren. Even vergeet hij zijn voorland en geniet samen met zijn naasten.
-
Na een rondje Marken wordt koers gezet naar Volendam. Jan Willem wil graag een herinnering met zijn naasten maken door samen in Volendams kostuum op de foto te gaan. Het wordt een vrolijke verkleedpartij en iedereen vergeet vandaag even de lading… Kijk, daar is het ons om te doen!
-
Er wordt nog een heerlijk rondje gevaren en dan keert de Vaarwens terug naar Monnickendam. Het afscheid komt en dat blijft toch wel een dingetje… De vrijwilligers zeggen Jan Willem en zijn naasten hartelijk dag en wensen iedereen sterkte, maken het schip schoon, evalueren nog even en dan gaat ieder zijns weegs, met een hoofd vol herinneringen aan een topdag!
Vaarwel Jan Willem
Auteur Vaarwens.
Jachthaven Waterland voor de gratis ligplaats van de Vaarwens
Dagschipper Frouk, stuurman Danny en gastdame Ada voor hun inzet
Bakkerij Kees Gutter voor de broodjes en de koeken
Haven Volendam voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Fotograafvolendam.nl voor de prachtige foto in klederdracht

Een mooi verslag van Marianne:
Lieve allemaal van Stichting Vaarwens, Jan

Wij willen jullie allemaal heel hartelijk bedanken voor de geweldige dag, die wij gehad hebben. Het kon werkelijk niet beter en fijner en dat is nog zuinig uitgedrukt. Jan heeft de dag van zijn leven gehad en wij als familie hebben het ook geweldig gevonden. De ontvangst was zo hartelijk dat we ons meteen thuis voelden. We werden verwend met koffie en soesjes en daarna gingen wij “het zeegat uit”.  Alles was perfect ook het weer: geen wind, zon en niet te warm. Eerst voeren we naar Marken. Helemaal de haven in, zodat we alles van dichtbij vanaf het water konden bekijken: de terrasjes, de winkeltjes en het mooie monument voor de omgekomen vissers.In Volendam gingen we naar de fotograaf. Jan was daar 70 jaar geleden ook geweest met zijn oma. De foto hebben we erbij gezocht. Ook hebben we gelachen en waren blij met de nieuwe foto.

In Volendam vroeg Frouk aan Jan: "lust je ook paling?" Jan zei ja en daar werd voor gezorgd. Niets was teveel voor Frouk, Danny en Ada. Toen we terug aan boord gingen, stond de geweldige lunch alweer gereed en ook werd er apart voor een gluten vrij menu gezorgd. We verlieten Volendam en Jan mocht sturen. Iets wat hij geweldig vond. Hierbij werd ook zichtbaar hoe fantastisch dit schip is. Jan ging met rolstoel en al omhoog, zodat hij goed overzicht had en ons veilig kon rondvaren. Na nog even langs het paard van Marken (de vuurtoren) te zijn gevaren, voeren we terug naar Monnickendam.
Wat een topdag was het, mede door de geweldige inzet van Frouk, Ada en Danny, die zoveel interesse en welgemeende belangstelling toonden voor onze situatie.
Dit is zo belangrijk voor ons en nu kunnen we er weer even tegen en vergeten deze dag nooit meer.
Nogmaals heel veel dank van ons.

Jan en Marianne

JanWillem15