Vaarwens 751 op 21-07-2020

Samen…751 Gaste 10
-
In de herfst van het leven gaat onze gaste steeds verder achteruit en breekt tot overmaat van ramp ook nog haar heup. Die wordt door omstandigheden niet geopereerd en ze krijgt palliatieve zorg in het Hospice Scheveningen, maar verlangt enorm naar nog één keertje varen, dus wordt er vanuit het hospice een vaarwens aangevraagd. Op de intake staat; “Graag binnen 1 a 2 weken!” en dat zegt genoeg, Inge slaat direct aan het plannen… Er worden ambulancevervoer en vrijwilligers geregeld en de dag staat in de agenda.
-
Bij het ontwaken is de dag als een kopie van gisteren. Blauwe lucht en weinig wind bepalen het weerbeeld als Inge de Vaarwens bevoorraad en de vrijwilligers binnendruppelen. Dagschipper David, stuurman Gerrit en gastdame Lyda gaan deze dag voor onze gaste maken. Snel en inmiddels routinematig wordt de Vaarwens ingericht voor brancardbezoek en de koffiepot wordt gevuld... We zijn er klaar voor!
-
Dan komt de ambulance op de haven aan met daarin onze gaste en haar man en de deuren gaan open. Een brede glimlach verschijnt op beider gezicht bij het zien van water, scheepjes, zonlicht en blauwe luchten. Onze zieke gaste vergeet nu al… Snel gaat ze aan boord en er wordt een vaarplan gemaakt. De trossen gaan los en traag schuift de Vaarwens over het luie water onder een stralend zonnetje terwijl er door twee levenspartners samen nog éénmaal diep intens wordt genoten. Vooral voor haar man is dit van onschatbare waarde! Hoe mooi wil je het hebben?
-
De echtgenoot van onze gaste verzocht ons om uit piëteit voor zijn vrouw geen herkenbaar fotomateriaal te plaatsen. Uiteraard hebben we daar begrip voor.

Auteur Vaarwens.
Jachthaven Waterland voor de gratis ligplaats van de Vaarwens
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer
Dagschipper David, stuurman Gerrit en gastdame Lyda voor hun inzet
Bakkerij Kees Gutter voor de broodjes en de koeken
Haven Edam voor de gastvrijheid tijdens de lunch

Een ontroerend bericht van onze gaste haar echtgenoot:

Geachte Stichting Vaarwens,

Het woord ‘dank’ kan niet groot genoeg geschreven worden om uit te drukken hoe geweldig wij de Vaarwens tocht op 21 juli hebben ervaren. Van begin tot eind was het een waar feest voor mijn zieke vrouw én ook voor mij. Wij hadden hoop op een mooie dag, maar wat u gepresteerd heeft was boven alle verwachtingen. Het grootste compliment dat ik u geven kan is dat ik mijn vrouw in geen jaren zo volkomen relaxed en stralend heb mogen meemaken. Op het water zijn is altijd een grote voorkeur van haar geweest, en het dan ook is prachtig dat wij nu deze dag nog aan haar lievelingservaringen kunnen toevoegen. Zij heeft intens genoten en spreekt er nu steeds over hoe perfect zij de dag heeft gevonden. Voor mij zal dit altijd een van de beste recente herinneringen aan haar blijven. Wilt u ook onze grote dank overbrengen aan Lyda, die ons zo rustig, maar constant zorgzaam heeft verwend? Alles wat zij voor ons deed was hartverwarmend, inclusief de perfecte, uitstekend verzorgde sandwichlunch en de vrijwel onmerkbare fotoreportage. Ook de twee schippers, David en Gerrit, hebben ons een heerlijke dag gegeven dankzij hun vaarervaring en vriendelijkheid. Een meer dan voortreffelijk team! Veel dank ook voor het toezenden van de foto’s. Een klein album is in de maak, en een aantal groot afgedrukte foto’s hangen nu in de hospice kamer van mijn vrouw ter herinnering aan deze magnifieke dag. Voor de al even goede ondersteuning van de voortreffelijke verpleegster en chauffeur van de Stichting Ambulancedienst Nederland heb ik separaat bedankt. Hun samenwerking met uw vrijwilligers was al even feilloos. Tenslotte oprechte dank aan Evert en Inge voor hun unieke initiatief dat zo enorm veel vreugde geeft in een zo moeilijke levensfase.

Met hartelijke groet, ook namens mijn vrouw,

Gaste 10
Gaste 15