Vaarwens 765 op 11-08-2020

Varen, ankeren, genieten en beleven…765 Maarten 10
Net op de pensioengerechtigde leeftijd denk je te gaan genieten, maar dan slaat het noodlot toe! Dingen in het lichaam gaan haperen, ziekenhuis in, ziekenhuis uit, dokter na dokter, onderzoek na onderzoek en dan is het eindresultaat dat je binnenkort afscheid moet gaan nemen van het leven hier… Maarten overkwam het en de ongecontroleerde celdeling woekert haastig door zijn lichaam met als enige doel, zelfvernietiging!
Maarten zijn behandelend arts raadt hem aan nog even te gaan genieten zolang het nog kan en hij tipt hem op Stichting Vaarwens. Dochter Tjitske vult de intake in en er volgt al snel een plezierig telefoongesprek met Inge, die direct aan het plannen slaat. Er viel een dag uit, omdat de geplande vaargast het niet aan durft en Maarten neemt graag zijn plaats in, want de dokter zijn advies was om niet nog een paar weken te wachten… Maarten huurde dit voorjaar nog een skûtsje en voer door Friesland, niet wetende dat… en vandaag is dan zo ver, Maarten gaat voor de allerlaatste keer varen!
Het is nog steeds warm en de mussen vallen bijna van het dak, maar op het water is het een paar graden koeler met een verfrissend windje. Dagschipper Hanno, stuurvrouw Marjolein en gastdame Ellie zijn al vroeg aan boord om het schip door te luchten en klaar te maken voor de wens. De ambulance van Kijlstra Ambulance Zorg komt binnen een week voor de tweede keer de haven van Monnickendam oprijden en de deuren gaan open. Daar ligt Maarten en – ondanks zijn uiterst benarde situatie – lacht hij en heeft er zin in. Hanno heet Maarten met zijn zoon en dochter letterlijk en figuurlijk warm welkom bij koffie en soesjes en dan gaan de trossen los.
Het gezelschap zet koers naar Marken en op de terugreis is er een toevallige ontmoeting op open water met de Meander V van Evert en Inge, die in de voorgaande 13 jaren ruim 700 keren uitvoer om iemand een prachtdag te bezorgen, maar nu zelf even gaan genieten van hun vrijheid. Hanno koerst de Gouwzee af en maakt een heerlijk rondje buiten de Bukdijk. Door de oostenwind is ankeren bij de Vuurtoren geen optie, dus scharrelen ze de Gouwzee weer op om tussen tientallen jachten een plekje achter het anker te zoeken voor de lunch.
Na de ankerlunch gaat de Vaarwens weer ankerop en vervolgt haar tocht. Maarten ligt in de kuip met zijn kinderen aan zijn zijde zich te laven aan het varen, ankeren, genieten en beleven, voor de allerlaatste keer…
In afwachting van een verslag van zijn naasten,
Vaarwel Maarten,
Auteur Vaarwens

Maarten: † 1-9-2020
Jachthaven Waterland voor de gratis ligplaats van de Vaarwens
Kijlstra Ambulance Zorg voor het vervoer vanuit Opende
Dagschipper Hanno, stuurvrouw Marjolein en gastdame Ellie voor hun inzet
Bakkerij Kees Gutter voor de broodjes en de koeken
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...

Een lief verslag van dochter Tjitske;

Nadat ik de wens had ingevuld bij jullie stichting vaarwens, volgde als snel een gesprek met een afspraak voor mijn vader... Op dinsdag 11 aug 2020 was het zover.. om 8.00 uur kwam de ambulance voor de deur bij lindestede in wolvega... Mijn vader had slecht geslapen want hij ging op schoolreisje zoals hij zei. Ik moest er wel om lachen want hij keek erg uit naar deze dag. Nadat hij van bed was overgetild op de brancard, reden we rond 8.30 uur naar Monninckendam. Een rit van 1.5 uur waar het schip op ons wachtte om ons een geweldige dag te bezorgen. Daar aangekomen werden we opgewacht door de vrijwilligers van vaarwens en na een hartelijk welkom en een bakkie koffie met koek en soesjes gingen de trossen los de moter aan en voeren we weg..
We hadden prachtig mooi weer. Aan wal was het 35 graden maar op de boot was het aangenaam met een heerlijk briesje door het kajuit. We gingen richting Volendam waar we best wat golven hadden en heen en weer gingen. Maarten lag te schommelen op de brancard maar werd goed in de gaten gehouden... Bij Volendam aangekomen, voeren we een rondje door de haven en zochten een plekje op om voor aan anker te gaan en te lunchen op het water. Ellie - een vrijwilleger van vaarwens - had een geweldige lunch in elkaar gezet elk bord leek een schilderij ...we hebben er heerlijk van genoten. Na de lunch gingen we richting Volendam haven..

Wat was het heerlijk op de boot.. Mijn vader wilde bijna zijn ogen niet dichtdoen en hij wilde alles opnemen... We zagen hem genieten met een lach op zijn gezicht... Aangekomen in Volendam hebben we een rondje gemaakt en gingen daarna langzaam weer richting Monninckendam...
Vanwege de warmte zijn we niet aangemeerd in Volendam, wat wij ook niet erg vonden, want zolang het schip voer, was het lekker maar zodra het stil lag, dan kreeg je de klap van de warmte... Wat vonden we het jammer dat de dag alweer naar het einde liep. We hebben allemaal zo genoten van het weer maar ook van elkaar.. Rond 14.30 uur kwamen we weer aan in de haven van Monninckendam. Nadat de boot weer was aangemeerd en wij ons klaar maakten voor de 1.5 uur terugreis, gingen we nog wat foto's maken op de steigers voor de boot als een geweldige herinnering aan deze dag...

Wij (mijn broer, ik en onze vader) willen jullie vrijwilligers en ambulance personeel en iedereen die deze dag mogelijk hebben gemaakt onwijs bedanken voor een onvergetelijke dag en een prachtige herinnering wat mijn broer en ik kunnen delen over onze vader...
Vriendelijke groeten Tjitske en mijn broer Arjen.