Vaarwens 787 op 16-09-2020

De bucketlist…787 Tom bewerkt 10
-
We weten dat we allemaal eens aan de beurt zijn, want we zijn allen sterfelijk. De één wat eerder dan de ander, maar gaan zullen we… Als je echter nog middenin het leven zit, een goede baan hebt, een jong bloeiend gezin met een lieve vrouw en twee schatten van kinderen van vijf en acht, en je krijgt in je 45ste levensjaar te horen dat men niets meer voor je kan doen en je einde nadert, dan is dat veel te vroeg! De sluipmoordenaar heeft wederom een strijd gewonnen van de dappere Tom die vandaag met ons mee gaat…
-
Schoonmoeder Wilma heeft Tom voor een Vaarwens aangemeld en Inge slaat aan het plannen. Dan blijkt dat Tom een Bucketlist heeft gemaakt van de dingen die hij nog graag wil doen voordat… Eén van de punten was een vaartocht met een mooi schip maken en Wilma haar vader had enige tijd geleden al een vaarwens met ons gemaakt, dus werd de link snel gelegd voor schoonzoon Tom. De dag wordt ingepland en vandaag gaat Tom met zijn lief, schoonmoeder en drie hechte vrienden varen!
-
Gisteren was het nagenoeg windstil, maar vandaag staat er een flinke wind. Ook niet erg, maar hij zit in de verkeerde hoek en ons vaargebied ligt aan lagerwal, wat garant staat voor korte vervelende golfslag. De temperatuur is echter nog steeds goed en ook het zonnetje is er nog bij als Tom met zijn naasten aankomt op de haven. Dagschipper Sido heeft samen met ‘assistentes’ Els en Carla de Vaarwens klaargemaakt en ze ontvangen Tom met zijn naasten hartelijk. De kameraden zijn enthousiast en even later zit de sfeer er goed in.
-
Na het welkomstwoordje gaan de trossen los en er wordt koers gezet naar Marken waar we een rondje haven doen. Daarna richting Volendam, en we merken al dat de golven de beschutting van de Gouwzee binnenrollen. De mannen vinden het geweldig en genieten met volle teugen en Tom…. Tom vergeet even zijn voorland en hij laaft zich aan het moment van vermaak en vergetelheid!
-
We meren aan in Volendam waar Els en Carla een uitgebreide lunch hebben klaargemaakt. Dat mag ook wel, want zeelucht maakt hongerig en de mannen tasten gretig toe. “Willen jullie nog een herinnering maken op de foto in klederdracht?” stelt schipper Sido voor. Het stond niet op de bucketlist, maar wordt er terstond aan toegevoegd! Even later vindt er een hilarische verkleedpartij plaats waarbij vier grote volwassen kerels in Volendams vrouwenkostuum op de foto gaan. Het resultaat mag er zijn, en wat een plezier! Er wordt nog even gepassagierd en de mannen komen terug met een grote bak vis voor eenieder! Tsjah, wat wil je… ze zijn nog in de groei!
-
De trossen gaan weer los en onder een blauwe hemel en harde wind slingert de Vaarwens met haar plezier makende gezelschap over het Markermeer. Tom gaat aan het roer! Een serieuze zaak en wederom kan hij iets van zijn bucketlist afstrepen! Daarna keren we terug naar Monnickendam, waar Evert per toeval het gezelschap treft op de parkeerplaats. Er vindt een leuk gesprek plaats en als hij even later weer op de fiets stapt, denkt hij hardop; “Dat je zo mag gaan… Respect! Ik zal zeker ook een bucketlist gaan maken als het zo ver is en het kan!”
Vaarwel dappere Tom
Auteur Vaarwens.

† Op maandag 15 maart 2021 Is Tom overleden

Met dank aan

Jachthaven Waterland voor de gratis ligplaats van de Vaarwens
Dagschipper Sido, stuurvrouw Els en gastdame Carla voor hun inzet
Bakkerij Kees Gutter voor de broodjes en de koeken
Haven Volendam voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Fotograafvolendam.nl voor de geweldige foto in klederdracht
Het verslag van Tom:

Onze dag met stichting vaarwens……
`De bucketlist`
3 weken voor we mochten varen met stichting vaarwens kreeg ik de uitnodiging via mijn schoonmoeder, wat was ik verrast om te horen dat we gingen varen.  Bij aankomst bij de boot waren de vrijwilligers verbaasd omdat ik kwam aanlopen, ze dachten dat ik een rolstoel nodig had, deze stond al voor mij klaar. Ik zei ik voel me goed en we gaan er een mooie dag van maken, meteen werd de rolstoel opgeruimd en gezegd wanneer we van boord gaan en je hebt hem nodig dan horen we het wel. Na de eerste groepsfoto gingen we aan boord en de koffie met wat lekkers stond al klaar. Tijdens de koffie werd duidelijk vertelt welke regels er aan boord geleden en gingen de trossen los. Op naar Marken onze eerste stop maar de haven was vol dus bleven we aan boord en zette we met het zonnetje vol in ons gezicht koers naar Volendam, wat voor mij een belangrijke plek is geworden. 15 weken geleden kreeg ik te horen dat ik uitgezaaide darm kanker heb en hier door ongeneselijk ziek ben. Ik wilde dan ook graag nog een keer met het gezin een weekend weg en dit is toen door buren geregeld maar ik wilde niet meer dan 1 uur in de auto zitten en dat hadden ze goed onthouden.  15 weken geleden gaven mijn vrienden mij nog geen 3 weken zo slecht zag ik eruit en voelde ik mij ook. we zijn nu 15 weken verder de chemo slaat goed aan en heb weer wat energie om leuke dingen te doen, en dan terug te kunnen keren naar Volendam deed mij erg goed en heb er zeker een traantje laten lopen.  Bij aankomst in de haven van Volendam eerst lekker geluncht aan boord was zeer goed verzorgd door de vrijwilligers, toen kwam de vraag of we nog op de foto wilde, tuurlijk doen we dat, het hoort er toch een beetje bij. De laatste in rij gaat in vrouwenkledij riep ik waarop mijn vrouw antwoord iedereen in vrouwenkledij zo gezegd zo gedaan daar sta je dan met 4 mannen gek te doen  in de winkel en op de foto, zo een foto maak je maar 1x en dat was nu. Wat hebben we gelagen in de winkel en op de boot over hoe we op de foto staan. Terug op de boot zetten we weer koerst richting Monnikendam nog steeds mooi weer en wat was het mooi, we voeren de haven uit en de kapitein riep mij, de terug vaart is voor jou, pak het roer maar en ga lekker zitten. Met vrienden op de punt van de boot en wat golven kon ik het niet laten om zo te sturen dan ze goed nat werden. Ik wil dan ook stichting vaarwens bedanken dat we bij jullie aan boord mochten zijn, wat was deze dag goed verzorgt wat hebben we genoten en wat zijn er veel foto`s gemaakt. Heel veel mooie herinneringen gemaakt. Een dag om vaak op terug te kijken. En ja er is 1 regel door gestreept op de bucketlist maar ook weer een paar dingen toegevoegd. Voor iedereen blijf positief, blijf leuke dingen doen met familie en vrienden, maak zo lang het kan mooie herinneringen.

Gr. Tom
Mijn dank gaat uit naar:
de vrijwilligers van stichting vaarwens.
Alle sponsoren die deze dag mogelijk hebben gemaakt.
En niet te vergeten mijn schoonmoeder die mij voor deze dag heeft opgegeven.

Tom  11
Tom  12