Vaardagen 2020

Vaarwens 787 op 16-09-2020

De bucketlist…787 Tom bewerkt 10
-
We weten dat we allemaal eens aan de beurt zijn, want we zijn allen sterfelijk. De één wat eerder dan de ander, maar gaan zullen we… Als je echter nog middenin het leven zit, een goede baan hebt, een jong bloeiend gezin met een lieve vrouw en twee schatten van kinderen van vijf en acht, en je krijgt in je 45ste levensjaar te horen dat men niets meer voor je kan doen en je einde nadert, dan is dat veel te vroeg! De sluipmoordenaar heeft wederom een strijd gewonnen van de dappere Tom die vandaag met ons mee gaat…
-
Schoonmoeder Wilma heeft Tom voor een Vaarwens aangemeld en Inge slaat aan het plannen. Dan blijkt dat Tom een Bucketlist heeft gemaakt van de dingen die hij nog graag wil doen voordat… Eén van de punten was een vaartocht met een mooi schip maken en Wilma haar vader had enige tijd geleden al een vaarwens met ons gemaakt, dus werd de link snel gelegd voor schoonzoon Tom. De dag wordt ingepland en vandaag gaat Tom met zijn lief, schoonmoeder en drie hechte vrienden varen!
-
Gisteren was het nagenoeg windstil, maar vandaag staat er een flinke wind. Ook niet erg, maar hij zit in de verkeerde hoek en ons vaargebied ligt aan lagerwal, wat garant staat voor korte vervelende golfslag. De temperatuur is echter nog steeds goed en ook het zonnetje is er nog bij als Tom met zijn naasten aankomt op de haven. Dagschipper Sido heeft samen met ‘assistentes’ Els en Carla de Vaarwens klaargemaakt en ze ontvangen Tom met zijn naasten hartelijk. De kameraden zijn enthousiast en even later zit de sfeer er goed in.
-
Na het welkomstwoordje gaan de trossen los en er wordt koers gezet naar Marken waar we een rondje haven doen. Daarna richting Volendam, en we merken al dat de golven de beschutting van de Gouwzee binnenrollen. De mannen vinden het geweldig en genieten met volle teugen en Tom…. Tom vergeet even zijn voorland en hij laaft zich aan het moment van vermaak en vergetelheid!
-
We meren aan in Volendam waar Els en Carla een uitgebreide lunch hebben klaargemaakt. Dat mag ook wel, want zeelucht maakt hongerig en de mannen tasten gretig toe. “Willen jullie nog een herinnering maken op de foto in klederdracht?” stelt schipper Sido voor. Het stond niet op de bucketlist, maar wordt er terstond aan toegevoegd! Even later vindt er een hilarische verkleedpartij plaats waarbij vier grote volwassen kerels in Volendams vrouwenkostuum op de foto gaan. Het resultaat mag er zijn, en wat een plezier! Er wordt nog even gepassagierd en de mannen komen terug met een grote bak vis voor eenieder! Tsjah, wat wil je… ze zijn nog in de groei!
-
De trossen gaan weer los en onder een blauwe hemel en harde wind slingert de Vaarwens met haar plezier makende gezelschap over het Markermeer. Tom gaat aan het roer! Een serieuze zaak en wederom kan hij iets van zijn bucketlist afstrepen! Daarna keren we terug naar Monnickendam, waar Evert per toeval het gezelschap treft op de parkeerplaats. Er vindt een leuk gesprek plaats en als hij even later weer op de fiets stapt, denkt hij hardop; “Dat je zo mag gaan… Respect! Ik zal zeker ook een bucketlist gaan maken als het zo ver is en het kan!”
Vaarwel dappere Tom
Auteur Vaarwens.
Jachthaven Waterland voor de gratis ligplaats van de Vaarwens
Dagschipper Sido, stuurvrouw Els en gastdame Carla voor hun inzet