Vaarwens 806 op 27-11-2020

Politiemensen onder elkaar…806 JacobJan 10
-
Geboren in een goed bouwjaar, jarenlang de sterke arm van de wet, o.a. op de politieboot in het Lauwersmeergebied, is onze gast van vandaag toe aan een onbezorgde oude dag, maar twee jaar voor zijn pensioen slaat het noodlot toe. JacobJan staat er slecht voor, want hij is getroffen door de ziekte van de onbeheersbare celdeling en zijn aandrijfmotortje dreigt er ieder moment ook mee te stoppen. Via Corrie - de echtgenote van Evert zijn voormalige compagnon bij No Limit Ships – krijgt hij de tip van Vaarwens en uiteraard wil hij nog dolgraag een keertje het water op. Hij moet er wel voor vanuit Nieuw Roden (Drenthe) naar Amsterdam rijden, maar het is het hem helemaal waard!
-
De dag wordt gepland en vandaag gaat JacobJan samen met zijn naasten varen. We hebben een verrassing voor hem in petto, want onze ambassadeur en oud politiewoordvoerder Klaas Wilting is vandaag mee als stuurman. Klaas heeft ook het verslag van de vaardag gemaakt dat hieronder te lezen is:
-
Het is heel mooi als je iets voor je medemens kunt betekenen, zeker voor die medemens die het door ziekte erg moeilijk heeft. Als je dan voor zo iemand een mooie vaardag kunt verzorgen geeft dat een fantastisch gevoel. Vandaag met het vaarwensschip van de Stichting Vaarwens hebben wij JakobJan Steenkamp uit Roden met zijn vrouw en zoon een prachtige vaarwensdag bezorgd. Samen met schipper Hans Piso, stuurman/cateraar Gerda Klock en ik als stuurman/ambassadeur zijn wij vanuit de Amsterdam Marina, over het IJ, de Oranjesluizen en het Markermeer meer naar Muiden gevaren en in de middag weer terug. Een mooie tocht waar onze gasten, en in het bijzonder JakobJan, enorm van hebben genoten. Jakob is een gepensioneerde politieman uit Groningen, voor mij een collega, die uitgezaaide longkanker heeft en ernstig hartfalen. Zijn grote wens nog een keer een mooie tocht met het Vaarwensschip te maken hebben wij vandaag in vervulling laten gaan. Vrijwilligers Hans en Gerda zijn twee toppers die zich met vele anderen als vrijwilliger inzetten om vaarwensen te vervullen. Ik ben er trots op dat wij vandaag voor patiënt JakobJan, zijn vrouw Winy en zoon Klaas, veel hebben kunnen betekenen. Een glimlach op het gezicht van JakobJan was het mooiste dat je op zo’n dag kunt meemaken. Daarom JakobJan, je vrouw en zoon, jullie hebben ook ons een mooie dag bezorgd.
Klaas Wilting
Vaarwel dappere JacobJan
Auteur Vaarwens.
-
KNZ&RV te Muiden voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Dagschipper Hans, stuurman Klaas en gastdame Gerda voor hun inzet
Oranjesluizen voor de vlotte schutting

Lieve woorden van Winy en JacobJan;
Lieve mensen.
Allereerst hartelijk bedankt aan iedereen, die dit heeft mogelijk gemaakt!
Wat hebben we, maar vooral Jakob Jan, genoten. Niet alleen van het varen, maar ook van de aandacht en de goede zorgen.
JJ genoot van het zelf weer de boot besturen, waar hij nooit echt afscheid van heeft kunnen nemen.
Het was een dag waar het genieten voorop stond en het ziek zijn naar achteren werd geschoven.
Heel hartelijk bedankt!
Speciaal voor Gerda, Hans en Klaas👏🏻
Groet van Jakob Jan, Winy en Klaas.

JacobJan 101
JacobJan 104