Vaarwens 807 op 02-12-2020

Kind van de Wind…807 Annie 10
-
Onze gaste van vandaag is de afgelopen maand 74 jaar geworden en woont op Texel. Ze gaat hard achteruit, maar heeft nog steeds haar wens om te willen varen. Ze noemt zichzelf ‘Kind van de Wind’ en heeft in haar goede jaren op Texel veel buiten gedaan. Onlangs heeft ze afstand moeten doen van haar elektrische rolstoel om zelfstandig naar buiten te kunnen. Dit was een grote teleurstelling voor haar en inmiddels is ze bedlegerig. Annie heeft enige tijd geleden aangegeven zo graag nog eens écht te willen varen. Ze gaf aan dat ze het liefst met Mariniers in een landingsvaartuig over de zee en het Texelse strand zou willen scheuren, maar dit is helaas nu niet meer haalbaar, dus wordt er een vaarwens bij ons aangevraagd.
-
Ulco regelt de ambulance en heeft de dag vandaag ingepland. Dagschipper Rochus en gastdame Carla zijn al op tijd aan boord en maken het schip klaar voor brancardontvangst. Het is grijs en grauw weer maar binnen op de Vaarwens schijnt de zon. Wegens de versterking van de damwanden zijn we aan de andere kant van het havengebouw moeten gaan liggen en de grote drilmachine raast de lange stalen platen de bodem in. Het maakt praten haast onmogelijk, dus wordt er besloten direct te gaan varen als Annie aan boord is.
-
De ambulance komt na een flinke rit vanaf Texel aan en glunderend komt Annie in Amsterdam naar buiten gerold. Snel aan boord en genieten! Schipper Rochus brengt het gezelschap op de mooiste plekjes aan het IJ en vaart eerst een stukje de Zaan op, daarna in oostelijke richting het zijkanaal K in om de mooie woonschepen en het prachtige jachthavengebied te bekijken, lunchen aan het Java eiland en nog even herinneringen ophalen aan het Veronica zendschip… Annie geniet, en niet met mate. Haar naasten echter ook en iedereen vergeet even de reden waarom we samen het water op zijn.
-
Na afloop van de dag nemen we afscheid van de lieve schat en zwaaien het gezelschap uit dat nog een flinke ruk rijden (zeker de ambulancevrijwilligers) voor de boeg heeft. Daarna worden de prachtige foto’s - die gastdame Carla vandaag veelal heeft geschoten – naar de auteur gezonden, die er een mooi verslag van maakt.
De dag was grijs, maar geweldig en we hebben het ‘Kind van de Wind’ in haar laatste dagen een prachtige dag mogen schenken…
Vaarwel lieve Annie
Auteur Vaarwens.
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer
De bedrijven aan het Kraanspoor voor het beschikbaar stellen van hun parkeerplaatsen
Dagschipper Rochus en stuurvrouw en gastdame Carla voor hun inzet
-

Een lief verslagje van Annie haar naasten;

Een dagje mee met de Vaarwens.

Opgehaald door de Wensambulance, waarbij beer Mario gelijk een schot in de roos is, de hele dag beleefd Mario met ons mee en hopelijk zorgt deze ambu beer er straks weer voor dat de herinnering aan deze geweldige dag weer boven komt. Alles is geregeld en alleen dat is al een heerlijke ervaring, warm onthaal en geen zorgen. Mooi moment was de vraag waarom een vaarwens, waarbij het verleden met een eigen bootje even werd genoemd door onze moeder Annie en daarbij haar ogen oplichten bij die herinnering die ze toch zelf naar boven heeft gebracht. Bijzonder ook de samenwerking tussen ambu vrijwilligers en de vaarwens vrijwilligers, waarbij ook letterlijk het roer even werd overgedragen, prachtig om te zien. Terug in de ambulance voor de terugreis naar Texel zei Annie met een zucht, wat een prachtige dag. En zo hebben wij (zoon en dochter) het ook ervaren, alles super voor elkaar, zelfs een ijsje was in december aan boord.
Het is fijn dat dit toch tijdens de corona tijd kan en ondanks de beperkingen hebben wij ons wij vrij gevoeld. Voor Annie had afwachten tot na Corona de ervaring zeker een stuk minder gemaakt.
Bedankt allemaal voor deze bijzondere en waardevolle ervaring.
Annie, Frank en Sonja

Annie 100