Vaarwens 823 op 12-03-2021

Hagel, wind en regen en zon… Klaas geniet ervan!823 Klaas 10
-
Op je oude dag nog getroffen worden door iets wat onbeheersbaar in je hoofd groeit… een wreed lot! Klaas (geb. 1939) is opgegeven en dan weten we hoe laat het is! Via de palliatieve zorg krijgt hij de tip dat hij nog een keertje kan gaan varen en Klaas veert op. Hier is het nog niet te laat voor en de intake wordt snel ingevuld. Er is beste een beetje spoed bij, want de ziekte heeft haast…
-
Gisteren woei storm Evert over het land, maar vandaag is hij het land al weer uit. Toch is het onstuimig, wisselvallig en stormachtig weer. Dagschipper Peter vaart dagelijks met de loodsboten in zware omstandigheden zee op, dus het winderige weer is voor hem een peulenschilletje… Gastdame Carla is ook mooi op tijd en beiden bereiden de Vaarwens voor op onze gasten die uit Kolhorn (Noord Holland) komen. De koffie pruttelt, er staat weer een prachtig boeket (geschonken door Senna van ‘de Bloementafel van Muiden’) en we zijn er klaar voor!
-
Mooi op tijd arriveert de familie en er volgt een warm welkom. Even later zit iedereen genoeglijk aan boord achter een ‘bakkie leut’ en Peter vraagt waar Klaas graag heen zou willen. Dan blijkt dat op het intakeformulier al stond dat Waterland en omgeving favoriet bij Klaas is, want rond Landsmeer liggen zijn roots, maar daarvoor zijn de bruggen voor ons schip te lag (of de Vaarwens is te hoog…). Dan maar lekker langs de Zaanse Schans en iedereen knikt enthousiast ja… dus het vaarplan is snel gesmeed. Trossen los!!!
-
Na een vlotte schutting vaart Peter het gezelschap de Voorzaan op. Klaas geniet met volle teugen en ieder bedrijfspand langs de Zaan wordt gegoogeld! Ze hebben het er druk mee… Er wordt een mooi aanmeerplekje gezocht met weidsheid rondom. Daar serveert Carla een heerlijke lunch waarvan met smaak wordt gegeten. We keren weer richting Amsterdam en Klaas blijft genieten van ieder moment dat hij kán genieten.
-
Onderweg schiet Carla mooie plaatjes en vele herinneringen worden gemaakt. Klaas wil graag bij Peter achter de stuurstand zitten en even later zit hij prinsheerlijk in de rolstoel op het hefplateau van het uitzicht te genieten. Het schip is er voor gebouwd, dat blijkt maar weer.
Als we weer zijn aangemeerd, nemen we afscheid, maar eerst nog een herinnering maken naast het schip.
Het was een dag met hagel, wind en regen en zon… Klaas genoot ervan!
Vaarwel Klaas
Auteur Vaarwens.

Klaas: † 18-3-2021
-
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Dagschipper Peter en gastdame/stuurvrouw Carla voor hun inzet
Discovery Nederland voor de parkeergelegenheid
Broodje Vasum voor de gedeelde sponsoring van de lunch
Sluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...
-
Het verslag van de opvarenden:

Vandaag ontzettend fijn ontvangen door twee Topvrijwilligers voor een Vaarwens. Carla en Peter ,we kwamen in een warm bad!!!!!en  wat hebben wij een ontzettend mooie dag gehad! Wat doen jullie , met vele andere vrijwilligers , goed werk! Ondanks het slechte weer, regen, wind, gingen we op pad. Richting de Zaanse Schans. Koffie, thee en lekkers stonden op ons te wachten. Er werden heel veel foto’s gemaakt en we werden de hele dag door goed verzorgt. We hebben veel en gezellig met elkaar gepraat en we kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar ontzettend bedankt voor deze zeer mooie ervaring!!! En voor het vervullen van de o zo belangrijke wens van Klaas.
Heel veel lieve groetjes,
Klaas, Margreeth, Aniek en Marco de Vries.

Klaas 104
Klaas 108