Vaarwens 825 op 19-03-2021

Genieten… en niet met mate!825 Ab 10
-
Onze gast van vandaag wordt in het najaar van zijn leven getroffen door de gevreesde kankerziekte en het blijkt dat de sluipmoordenaar stiekem zijn weg door Ab’s lichaam heeft gevonden. De oncoloog moet de fatale boodschap brengen dat Ab niet meer te redden is en hij raadt hem aan om de dingen die hij nog wil doen, maar snel moet laten gebeuren. Zijn dochter gaat op zoek naar dingen die haar vader nog leuk zou vinden om te doen voordat… en ze vind via de wensstichting ‘Dreams4You’ Stichting Vaarwens. Een intake wordt ingevuld en al snel is de wens van Ab gepland.
-
De zon schijnt uitbundig als dagschipper Ton en gastdame Hanneke bij de Vaarwens aankomen. De koffie pruttelt nog maar net, als Ab eb zijn naasten arriveren. Er volgt een warm welkom en tijdens de koffie maakt Ton samen met Ab het vaarplan. Ab wil graag de Zaan op, dus dat gaan we doen. Even later schuift de Vaarwens vredig door het vlakke water bij schitterend zonlicht en Ab geniet, en niet met mate! Ton duikt nog even een zijkanaal in en vaart daarna de Voorzaan in. Iedereen geniet!
-
Na een vlotte schutting, laven Ab, maar ook zijn echtgenote Aly, dochter Monique en schoonzoon Allard zich aan alles wat hen ten deel valt in het heldere zonlicht verdringt de donkere tijden die komen voor één dag. Ton vindt een mooie aanmeerplaats en met de pittoreske Zaanstreek en haar prachtige molens op de achtergrond, wordt er genoten van een heerlijke lunch. Het leven is vandaag goed!
-
We wenden de steven en keren terug richting Amsterdam. We ondervinden wat oponthoud bij de sluis wegens werkzaamheden, maar het is voor Ab geen probleem, want de dag kan hem niet lang genoeg duren.
Schippersvrouw Hanneke gaat ook even aan het roer en zo varen we ook nog even naar de werf met superjachten van Royal Huisman, waar iedereen zich vergaapt aan de pracht en praal van de schepen van de rijksten der aarde. Daarna keren we terug naar de Amsterdam Marina, maar ook naar de keiharde werkelijkheid, waar Ab met pijn in het hart afscheid neemt van een geweldige vaardag, waarvan hij nog heel even heeft mogen genieten, en niet mat mate!
Vaarwel dappere Ab
Auteur Vaarwens.

Ab: † 9-11-2021
Dagschipper Ton en gastdame/stuurvrouw Hanneke voor hun inzet
Discovery Kraanspoor voor de parkeergelegenheid
Broodje Vasum voor de gedeelde sponsoring van de lunch
Sluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
-

Een lief berichtje van Ab:

Beste Ton en Hanneke.
We willen de stichting Vaarwens bedanken voor de Geweldige dag die voor ons is geregeld. Ton en Hanneke, jullie hebben mij een onvergetelijk dag bezorgd. De route naar de Zaanschans was grandioos.
De ontvangst en de verzorging aan boord was enorm. Ik heb met 100% genoten ik hoop dat ik dit nog een poos er van nagenieten. Ik bedankt Marleen van de fysio en Vaarwens voor de Geweldige dag.
Afscheid nemen was even moeilijk naar zo'n dag maar we zijn met nieuwe vitaminen huiswaarts gekeerd.
Ton en Hanneke nogmaals hartelijk dank.
Groetjes Ab en Aly

Ab 11