Vaarwens 831 op 09-04-2021

Herinneringen maken…831 Sylvie 10
-
Onze gaste van vandaag is een hartsvriendin van Inge en ze kennen elkaar al hun leven lang. Na jaren vechten tegen de fnuikende stiekeme sluipmoordenaar die huishoudt in het lichaam van Sylvie denkt ze eindelijk te hebben gewonnen, maar het komt terug en nu om te winnen! In 2017 vieren we haar verjaardag groots met een dubbel gevoel, want het zal volgens de artsen haar laatste zijn. Sylvie is uitbehandeld… Ze gaat voor kwaliteit van leven en kiest niet voor het circuit met chemo’s en bestralingen om het leven nog een beetje te rekken, maar gaat aan de wietolie. Daar reageert ze wonderwel goed op en regelmatig was ze met haar man Gertie bij Evert en Inge aan boord om het leven te vieren. Nu is echter de tijd aangebroken dat het einde nadert en Sylvie krijgt steeds meer pijn. Toch wil ze nog graag herinneringen maken voor haar kinderen.
-
Als ze het er met Inge over heeft, wordt het idee geboren om het nuttige met het aangename te combineren in een vaardag. We moeten nog een promotievideo hebben van ons nieuwe vaarwensschip en we hebben cameraman Jaap van Willigen bereid gevonden om de opnames voor ons te maken. Ook Jaap heeft bijzondere herinneringen aan Vaarwens, want hij maakte de indringende opnames van de vaardag met Kimberley voor Hart van Nederland in 2014. Onze vrijwilligster Esther is TV presentatrice geweest, dus die zetten we ook in en Zeeloods Yoni is dagschipper. Zo hebben we de crew compleet voor een mooie vaardag met Sylvie en haar gezin.
-
Al vroeg is iedereen in de weer om alles voor te bereiden voor een mooie opnamedag. Iedereen verzamelt zich op de Vaarwens en Inge heeft de catering en feestelijke petitfourtjes - die ze overigens gratis van bakker Kees Gutter kreeg - gebracht. Camera’s en microfoons worden in stelling gebracht en de koffie pruttelt. Als ze op de haven aankomen volgt een hartelijk weerzien. Er wordt een plan voor de vaardag gesmeed en de trossen gaan los.
-
De Vaarwens knort, de camera snort, Yoni vaart, Jaap schiet mooie beelden en Esther interviewt het gezelschap en zorgt. Ondertussen wordt er genoten van het varen om even te vergeten en het gevoel dat deze dag in een onuitwisbare herinnering voor later wordt vastgelegd, geeft een dubbel gevoel, maar ook berusting. De zon wil maar niet doorkomen, maar vandaag is Sylvie het zonnetje aan boord. Met wat extra pijnmedicatie en de ‘vaarwensboost’ weet ze de pijn te pareren en als een geboren filmster in een roes op de set te fungeren…
-
De dag gaat veel te snel voorbij als je zo intensief bezig bent, maar dan is daar weer die altijd aanwezige werkelijkheid. We moeten afscheid nemen van deze mooie moedige, altijd opgewekte vrouw en in spanning wachten op wat gaat komen. Zij heeft haar plan al gesmeed en alles is geregeld. Vandaag kwamen daar het vastleggen van herinneringen voor haar naasten en kleinkinderen bij. Emotioneel nemen we afscheid terwijl Jaap nog wat beelden schiet. We lopen zwijgend terug naar het schip en ruimen de boel op. Jaap pakt tevreden zijn apparatuur in en keert ook huiswaarts. Namens Sylvie en haar naasten, namens ons en velen die het resultaat ooit zullen bekijken, veel dank voor je inzet Jaap. Je bent een mooi mens.
Vaarwel lieve Syl
Auteur Vaarwens.
Dagschipper Yoni en boots Esther voor hun inzet
Cameraman Jaap van Willigen voor de mooie beelden