Vaarwens 832 op 12-04-2021

Een volle dag vergeten…832 Gert 10
-
Net over de 70, genietend van de oude dag, slaat het noodlot toe. De groei-explosie van foute cellen heeft weer een slachtoffer gevonden! Gert vecht, maar verliest, zoals zovelen… Ook hij krijgt tijdens zijn gevecht het fatale bericht; “We kunnen niets meer voor u doen, u bent uitbehandeld!” Gert ervaart het als een mokerslag, maar na een tijdje daalt het in en weet dat hij er in moet berusten. Hij heeft kennis aan Jan en Jolanda van Autobedrijf Van Zanten uit Deil. Zij zijn donateurs en hebben Gert opgegeven. Als onze planning contact met echtgenote Sylvia opneemt, blijkt dat enige haast geboden is, dus wordt de eerst vrije dag ingepland. Vandaag gaat Gert al mee varen!
-
Na enkele onstuimige dagen met veel wind, kou en regen, is er een beetje rust in de atmosfeer gekomen. De harde wind is er uit en af en toe schijnt het zonnetje, maar ook sneeuw en hagelbuien trekken nog over. April doet wat ie wil… Enfin, op de Vaarwens is het al lekker warm als dagschipper Sido en gastdame/boots An arriveren. Even later geurt het schip naar verse koffie en we zijn klaar voor de ontvangst van de familie uit Bilthoven. Gert komt nog met eigen vervoer en blijft op de been met stevige medicatie, wat hem enorm oppept en hij er uit ziet als Hollands welvaren. De werkelijkheid is anders als we hem na een hartelijke ontvangst met onze rolstoel ophalen van de parkeerplaats…
-
We gaan aan boord en de familie bestaat uit Gert, zijn vrouw Sylvia en zijn beste vrienden Riet en Jan. Gert werkte vroeger o.a. bij het KNMI en bij de Marinewerf in Amsterdam, dus varen vind hij geweldig. Tijdens koffie met iets lekkers maakt Sido een vaarplan en dan wordt de motor gestart. Een mooie diepe rustige dreun komt uit de buik van de Vaarwens, de oprijbrug wordt ingeklapt, An maakt de trossen los en even later snorren over de Amsterdamse wateren. Gert geniet nu al en leeft in vergetelheid. Ze kijken allen hun ogen uit bij het zien van de grote Cruise en zeeschepen bij de Damen Shipdocks.
-
We gaan stuurboord uit richting Zaanse Schans want daar wil Gert graag heen omdat hij daar nog nooit geweest is. Eerst het zijkanaal G in, de Voorzaan op, dan schutten in de Wilhemninasluis en op naar de prachtige molens en groene huisjes. Iedereen geniet ondanks het wisselvallige weer. Er trekken tussen zonnige perioden door links en rechts buien over, maar we zitten warm en droog met prachtig uitzicht, wat willen we nog meer? Sido zoekt een leuk plekje om voor de lunch aan te meren en even later zet An schalen met voortreffelijk belegde broodjes van ‘Broodje Vasum’ op tafel.
-
De motor gaat weer aan en we varen verder. Buiten in het gangboord sigaren rokend en genietend van alles waarvan te genieten valt, ervaren Gert en zijn naasten als een vaartochtje al was er helemaal niets aan de hand. Uiteraard dankzij de medicatie kan Gert genieten en ook tijdens de retourvaart is het volop absorberen van deze mooie dag. De camera klikt veelvuldig en de herinneringen gaan mee naar huis.
De dag vliegt voorbij en we meren al weer aan in de Marina. We nemen afscheid van deze dappere strijdende man en gaan terug aan boord om het schip te klaren. Morgen vaart ze weer!
Vaarwel Gert
Auteur Vaarwens.
Dagschipper Sido en gastdame/stuurvrouw An voor hun inzet
Discovery Nederland voor de parkeergelegenheid
Broodje Vasum voor de gedeelde sponsoring van de lunch
Sluis en bruggen in de Zaan voor de zeer vlotte bediening
-

Het verslag van de opvarenden:

Wij waren enorm verrast toen Jan en Jolanda van Zanten uit Deil ons een app stuurden of we een dag mee wilden varen. Een dag varen van Stichting Vaarwens. Sinds Gert ziek is heeft hij steeds erover dat hij graag wou varen. Zijn wens kwam uit. We gingen die dag op weg naar Amsterdam met onze lieve vrienden Riet en Jan van Doorn. Gert heeft op dit moment nog goede dagen en daar waren we erg blij mee. Ook bijzonder was het Gert en Jan gingen altijd samen met de BNMO dagjes weg. En nu een dag varen.
Voor mij Gert zijn vrouw een dag om eens rustig te zitten en verwend te worden door de lieve gastdame An. Schipper Sido vraagt aan Gert waarheen hij misschien wil varen, dat wordt de Zaanse schans. In deze tijd van corona Zaanse Schans zonder toeristen. De mannen buiten op het dek met een sigaartje. Riet aan het foto,s maken. Ik aan het genieten, lekker onder een plaid. De mooie omgeving het zonnetje de gastvrijheid aan boord, maken van deze dag een onvergetelijke dag.
Allemaal hartelijk bedankt dat dit mogelijk was. Deze dag was een dag om in te lijsten in een periode waar een zonnige dag soms met donkere wolken kan zijn.

Lieve groeten Gert en Sylvia Zeelenberg, ook namens onze lieve vrienden Riet en Jan van Doorn

Gert 13
Gert 22