Vaarwens 834 op 15-04-2021

Man van de dag…834 Ton 10
-
Er komt een wensaanvraag binnen waar bij de vraag ‘hoeveel spoed is er bij de wens’ staat; Spoed! Het is een man van de dag. Ton (geb. 1951) is gevonden door de plaaggeest van de onbeheerste celdeling. Het heeft zich in zijn lichaam genesteld en blijkt ontembaar te zijn. Ton is uitbehandeld en iedere dag kan de laatste zijn. Via de wensstichting ‘Droomwens’ wordt Ton geattendeerd op de mogelijkheid nog een dagje te gaan varen en genieten voordat… Daar gaat hij graag op in en de wens wordt aangevraagd. Op de planning van Vaarwens is op korte termijn ruimte en vandaag is het al zo ver…
-
In Amsterdam schijnt de zon dapper tussen de wolken door over de Vaarwens die er weer spik en span bij ligt. Gisteren was er een ploeg vrijwilligers om het schip onder handen te nemen. Vrijwilligers Pam, An, en Sido namen de poetsbeurt voor hun rekening terwijl Harrie trouw (zoals bij iedere vaardag) de koelkast aanvulde. Ondertussen was techneut Richard onderin het schip bezig om een alarminstallatie aan te leggen. Hulde aan de trouwe vrijwilligers die geheel belangeloos zich altijd maar weer inzetten.
-
Dagschipper Henri en het echtpaar Henk en Nel die als boots en gastvrouw zullen fungeren zijn al op tijd aan boord. Ze maken het schip klaar voor de gasten en zorgen dat de inwendige mens goed verzorgd word. Dat is nog wel een dingetje, want Ton kan bijna niet meer slikken, dus heeft Harrie speciale versnaperingen voor hem ingeslagen. Laat de gasten maar komen!
-
Ton komt met zijn broer en nichtje aan in Amsterdam en de auto mag (zoals de laatste weken) op de parkeerplaats van Discovery Nederland neergezet worden. Dank daarvoor! Er volgt een hartelijk ontvangst en snel gaat Ton in onze rolstoel zitten. De energievoorraad is nu al nagenoeg op… Snel aan boord, waar Henri (binnenschipper van beroep) een welkomstwoordje doet en er wordt een vaarplan gemaakt. Ton wil graag naar Muiden, dus gaan we bakboord uit richting Oranjesluizen.
-
De zon schijnt, afgewisseld met mooie witte wolken. Oer-Hollandse luchten, dus dat is genieten voor iedereen. Het water schittert en lijk soms op verkreukeld aluminiumfolie, maar er staat een koude oostenwind. Schutten is een mooie ervaring en langs Pampus varen idem, maar bij de KNZ&RV in Muiden tegenover het Muiderslot en naast de Groene Draeck liggen, is de kers op de taart. Nel serveert een heerlijke lunch en voor Ton zijn er speciale hapjes die hij gemakkelijker kan slikken. Hij geniet en vergeet even… heerlijk om te zien!
-
We beginnen aan de terugreis en met nog even ‘havenhoppen’ komen we langs schilderachtige haventjes als Durgerdam, Schellingwoude en het Zijkanaal K met haar prachtige woonschepen. De dag nadert haar einde en het wordt stiller aan boord. Bij de ‘man van de dag’ komt het besef dat er alweer een einde aan een hoofdstuk in zijn leven is gekomen voor hij aan zijn definitieve reis begint. We schieten nog een plaatje bij het schip en begeleiden Ton naar de auto, waar het altijd weer onverbiddelijke afscheid volgt.
Vaarwel Ton
Auteur Vaarwens.
Dagschipper Henri en gastdame Nel en boots Henk voor hun inzet
KNZ&RV Muiden voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Discovery Nederland voor de parkeergelegenheid
Broodje Vasum voor de gedeelde sponsoring van de lunch
Oranjesluizen voor de vlotte schutting
-

Het verslag van de opvarenden:

Op donderdag 15 april 2021 waren Ton en broer Willem Kwakkel uitgenodigd om samen mee te varen met stichting vaarwens. Ton had deze wens geuit en die werd gelukkig ingewilligd.
Willem stuiterde om 7 uur uit zijn bedje en vertrok van Purmerend naar de Hospice in Alkmaar. Om 8.45 uur kwam Willem aan bij zijn broer Ton, die zat al gepikt én gesteven te wachten. Samen togen ze naar de Amsterdam Marina. De schipper én zijn crew waren al aanwezig en bezig om alles in orde te maken voor een fantastische vaartocht. Het was 10 graden, weinig wind, droog en in de middag zou het zonnetje arriveren.
Er werd gezorgd voor een parkeerplaats en Ton werd opgehaald in de rolstoel. Aan boord volgde een warm welkom. Eerst varen door de Oranje sluizen en toen het grote sop op het 'IJmeer'. De tocht voer langs plaatsen als Schellingwoude, Muiden en langs het Muiderslot. Daar in de jachthaven aangemeerd tegenover het Muiderslot en werd er een overheerlijke lunch geserveerd. Met Ton zijn dieet wensen was rekening gehouden. Het ijs was heerlijk. Verder biologische melk, karnemelk, en tweedrank. Na de lunch verder varen langs Pampus en de Durgerdammer haven. Mooie Hollandse plaatsen. Ton zat regelmatig lekker buiten met zijn peukje én genoot met volle teugen. Hij plaagde zijn broer Willem, dat die zijn hengel vergeten had en nu géén zeemeermin aan de haak kon slaan.
De boot was prachtig, pas een jaar oud. De koffie heerlijk, vers en dampend. De vrijwilligers Henk en Nel (een stel) doen dit vrijwilligers werk al ruim 8 jaar. Ze waren hartelijk en Henk kon véél vertellen over de plaatsen waar ze langs voeren en wat er allemaal verbouwd of weg gegaan was. Mooi stukje historie. De schipper 'Henri' was een bikkel en deed zijn taken als kapitein uitstekend en was ook een vrijwilliger. Henri is binnenschipper van beroep. Hulde voor deze lieve mensen.
Wat ging de tijd hard, we zijn op de terug tocht. Heerlijk weer en Ton geniet met volle teugen. Nog wat drinken met elkaar en terug naar de haven.
Rond 15.45 uur meerde het schip weer aan in Amsterdam Noord.
De prachtige vaartocht zat er op.
Wat een belevenis. Na hartelijk afscheid genomen te hebben van elkaar bracht Willem zijn broer Ton weer terug naar de Hospice in Alkmaar.
Hierbij nog woorden van dank aan stichting vaarwens, die deze wens uit lieten komen.
Lieve groeten van Ton én Willem Kwakkel.

Ton 12
Ton 15