Vaarwens 835 op 20-04-2021

Hoog bezoek voor een voormalig Marineman…835 Jan 10
-
Het land gediend, zeereizen gemaakt met het Marineschip de Zr.Ms.de Zeven Provinciën, gedoopt door Neptunus, daarna een werkzaam leven aan de wal, en dan in het najaar van het leven getroffen worden door een dubbele diagnose met fatale afloop… Jan (geb. 1945) overkwam het. Het laatste stukje is zwaar, want de sluipmoordenaar heeft zich in zijn lichaam genesteld en Jan verklaart het de oorlog, maar al snel blijkt dat hij deze strijd zal verliezen. Daarnaast is zijn ‘motortje’ uitermate zwak en kan er ieder moment mee stoppen. Zijn lief is hij verloren aan de ‘vergeetziekte’ en ze kan niet meer bij hem zijn om hem te ondersteunen. Veel kopzorgen dus en zijn dochters merken de hunkering naar een dag vergetelheid, dus wordt er een vaarwens aangevraagd.
-
De intake komt binnen en de planning slaat aan het bellen. Als het verhaal komt dat Jan het allerliefste nog een keer zou willen varen op de Zr.Ms.de Zeven provinciën, neemt Inge contact op met iemand van de bemanning van het schip. Op de Zr.Ms.de Zeven provinciën worden namelijk regelmatig inzamelingsacties voor onze stichting gehouden, dus leggen we de vraag om iets met het schip te organiseren bij hen neer. De contactpersoon komt met een geweldig voorstel; “Als we nou eens twee hooggeplaatste mensen in vol ornaat naar jullie schip sturen om de oud collega te ontvangen?” Het is een machtig mooi gebaar en we accepteren het aanbod in veel dank!
-
Al vroeg vertrekken de beide dochter Chantal en Natasja met Jan uit Groningen voor de lange rit naar Amsterdam en vanuit Lemmer vertrekt onze dagschipper Foeke. Samen met gastdame Lewi en boots Alette , die ook mooi op tijd zin, maken ze onder een stralend blauwe hemel het schip klaar voor het ontvangst. Dan komen Adjudanten H. Roos en C. de Wit in vol ornaat aan. Het is een imposant gezicht als ze aan komen lopen en zich voorstellen. Even later is ook Jan aangekomen met zijn dochters en hij kijkt zijn ogen uit. Verzwakt als hij is, krijgt hij de ‘vaarwensboost’ en de energie neemt toe.
-
Jan krijgt van de bemanning van de Zeven provinciën een schildje en een penning overhandigd en dat raakt hem diep. De waterlanders rollen rijkelijk van dankbaarheid… Er wordt nog even nagepraat en dan nemen we met heel veel dank voor hun komst vanuit Den Helder afscheid van de afgevaardigden van het machtige Marineschip. Vervolgens wordt het vaarplan gemaakt en gaan de trossen los. Het is mooi weer voor een retourtje Muiden en daar gaat Jan graag op in. Motor aan, trossen los, en even later schuift Amsterdam aan de oud Marineman voorbij.
-
We schutten vlot in de Oranjesluizen en zetten koers naar Pampus, waar we aanmeren. Jan moest heel hartelijk lachen op de opmerking van dagschipper Foeke die zei; “Zo Jan, nu heb ik eindelijk weer eens een Marineman voor Pampus liggen!”
Er wordt in het zonnetje genoten van een heerlijke lunch en daarna gaat de reis verder. Jan geniet, en niet met mate! We duiken Durgerdam even binnen, en na het schutten nog even het prachtige zijkanaal K in waar Jan en zijn naasten hun ogen uitkijken. Daarna koers naar de Marina, waar we alweer afscheid moeten nemen van een mooi mens die ooit het land diende, maar die wij vandaag hebben kunnen dienen met een prachtdag… Ook bij het afscheid is Jan erg ontroerd en is ongelofelijk dankbaar voor alles wat hem in zijn laatste dagen ten deel valt. Kijk, daar doen we het voor!
Vaarwel Jan
Auteur Vaarwens.

Jan: † 18-06-2022
Dagschipper Foeke en gastdame Lewi en boots Alette voor hun inzet