Vaarwens 848 op 13-05-2021

Hemelvaartsdag… maar nog even niet!848 John 10
-
In het Hospice Alkmaar ligt onze gast te wachten op wat gaat komen en hij voelt dat hem niet veel tijd onder ons meer rest. De ‘woekerplant’ vermenigvuldigt zich als ‘Japanse duizendknoop’ door het lichaam en is niet meer uit te roeien door de knappe koppen in de ziekenhuizen. De boodschap van de medici dat het over is, komt hard binnen en John (geb. 1949) moet zich schikken in het lot. Hij heeft intensieve zorg nodig en gaat naar het hospice, waar hij getipt wordt op de mogelijkheid om er met zijn gezin nog een dagje uit te gaan. John veert op en de intake wordt ingevuld.
-
Op de intake staat het verzoek om 13 mei te gaan varen want dan zijn de kinderen vrij. Laat deze dag op de planning nog open staan… dus de wens staat snel vast. Ambulance regelen, vrijwilligers zoeken, parkeren regelen, catering verzorgen, bevestigingsmail sturen naar de gasten en vrijwilligers… het is dagelijkse routine voor Inge en Esther die de planning doen, maar toch heel bewerkelijk, zeker als een hele weel volgepland staat zoals deze week.
-
De zon schijnt, de wind is rustig, de temperatuur is goed, alle ingrediënten voor een mooie vaarwens zijn aanwezig. Inge was al vroeg in de weer om de catering te verzorgen, want op Hemelvaartsdag is alles gesloten. Dagschipper René en boots Gerrit komen even later en maken alles klaar voor brancardbezoek, want John wordt gebracht door de SAW. Keurig op tijd arriveert de ambulance en de auto met de kinderen. John wordt uitgeladen en hartelijk welkom geheten door René en Gerrit. Even later staat hij aan boord en René doet het welkomstverhaaltje onder het genot van een kopje koffie. Het vaarplan wordt gemaakt en dan gaan de trossen los. Het is Hemelvaartsdag, maar voor John nog even niet! John geniet nu al, en niet met mate!
-
We gaan ‘havenhoppen’ en zetten koers naar de Oranjesluizen en Durgerdam. Daar heerlijk genoten van de lunch en dan door naar de rest van het ‘parcours’. Ook het Zijkanaal K duiken we in en scharrelen begeleid door een stralende hemel op deze mooie dag terug naar de Amsterdam Marina. Daar aangekomen maken we John in gereedheid om weer per brancard van boord te gaan. We nemen afscheid van John en zijn naasten op zijn Hemelvaartsdag, maar nu nog even niet…
Vaarwel John
Auteur Vaarwens.
Dagschipper René en boots Gerrit voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Haven Durgerdam voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Oranjesluizen voor de vlotte schutting
-
Een lief berichtje van de kinderen:

Hallo Team Vaarwens.
Hierbij wil ik jullie hartelijk bedanken voor de fantastische dag die we hadden op Hemelvaartsdag.
John vond het geweldig. Hij leefde helemaal op, was bijna de oude weer. Veel energie. Voor ons als zijn kinderen erg mooi om te zien. Voor ons was deze dag ook een cadeautje. Alles tot in de puntjes geregeld. Zelfs met foto's, wat voor ons toch het belangrijkste is als onze lieve vader er niet meer is.
Die dag alleen maar van elkaar genoten. Even was die slopende ziekte er niet. Ik kan iedereen die ook in deze situatie zit de vaarwens aanraden.
Dus nogmaals bedankt.
Een lieve groet van Gerda en Marc Jon