Vaarwens 874 op 16-06-2021

Wat ALS…874 Jeanet 10
-
Onverklaarbaar, onbehandelbaar en onherstelbaar, dat komt bij me boven als ik de letters ALS zie. De Amyotrofische Laterale Sclerose is een neuromusculaire aandoening, oftewel een progressieve zenuw-/spierziekte waar nog geen kruid regen is opgewassen. Je zult het maar krijgen…
Jeanet (geb. 1964) kreeg het 3 jaar geleden en heeft al veel ingeleverd. Via ALS Westland hoort ze van Lenie Scheffers dat er de mogelijkheid is voor een vaarwens en Jeanet gaat op de website kijken. Ze is dol op varen, en vult gelijk een intakeformulier in. Er staat; “Ik vaar ieder jaar met vrienden mee, maar ik kan niet meer bij ze op de boot komen door m’n beperkingen. Daarom zou ik nu hen een dagje mee willen nemen op jullie boot.”
Vandaag gaat Jeanet varen met de Vaarwens!
-
Het belooft een snikhete dag te worden, dus waar kun je beter zijn dan op het water? Dagschipper Pouwel en boots Ellie doen bij aankomt in Amsterdam direct alles open, want de warmte van gisteren hangt nog binnen. De koffie pruttelt en er draait een vrolijk muziekje… we zijn er klaar voor. De auto komt na een rit van een klein uurtje uit Honselersdijk aan en Jeanet gaat in de rolstoel. We gaan aan boord en iedereen heeft er zin in. Na het welkomstwoordje en een kop koffie wordt er een vaarplan gemaakt. “Waar wil je heen?” vraagt Pouwel en hij legt de mogelijke routes voor. Jeanet kiest ervoor om naar Pampus te varen want het wordt snikheet, dus is open water het meest aanlokkelijk.
-
Pouwel start de motor en Ellie gooit de trossen los, waarna we direct bakboord uit gaan richting Oranjesluizen. Gezelligheid alom op het water en er is veel te zien. Ook in de Oranjesluis is het gezellig druk, want iedereen gaat het water op. Daarna zet Pouwel koers naar het IJ vuurtje en richting Pampus. Heerlijk… verkoeling op open water en Jeanet geniet ongelofelijk, maar haar naasten niet minder. Pouwel meert aan op Pampus en daar serveert een heerlijke lunch. Dan wordt er even gepassagierd op het voormalige forteiland en daarna beginnen we aan de retourtocht.
-
Pouwel duikt Durgerdam nog even binnen en na het schutten, varen we ook het prachtige rustieke zijkanaal K nog even door, waar iedereen zich laaft aan de prachtige drijvende woongemeenschap in schitterende woonarken. Dan wordt het tijd om richting haven te keren en al we zijn aangemeerd, nemen we afscheid van de strijdende Jeanet en haar naasten
Sterkte Jeanet
Auteur Vaarwens.
Dagschipper Pouwel en boots Ellie voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Oranjesluizen voor de vlotte schutting
Broodje Vasum voor de gedeelde sponsoring van de lunch
Forteiland Pampus voor de gastvrijheid tijdens de lunch
-
Het verslag van de opvarenden:

Vandaag mogen wij mee met stichting Vaarwens. Ik ALS ALS patient met mijn man en onze vaarvrienden. Een warm welkom letterlijk en figuurlijk aan de kade door Ellie onze gastvrouw en Pouwel onze stuurman. Wat een prachtig schip met al die mooie aanpassingen. Na wat uitleg van de stuurman vaarden we het IJ op richting de Oranjesluis. Richting de Pampes. Daar lagen we heerlijk met een windje aan de stijger. Ellie had voor een heerlijke lunch gezorgd, daar genoten we met volle teugen van. Na de lunch lag de stuurman de terug route uit. Dat was fantastisch alles vanaf het water te bekijken. Heerlijk al die zwemmende mensen op deze warme dag.
Mooie plekjes waar je anders niet komt. We genoten van een drankje en een ijsje onderweg. Bij terug komst in de haven maakten we nog wat foto’s voor de boot en bedankten Ellie en Pouwel voor deze mooie bijzondere speciale dag maar ik zeg nog niet vaarwel. Lieve groetjes Wim Petra Peet en Jeanet

Jeanet 102
Jeanet 103