Vaarwens 880 op 01-07-2021

“Ik had altijd al op een woonboot willen wonen…”880 Ella 10
-
Op de intake van de vaarwens van vandaag staat;
“Onze moeder heeft als laatste wens een vaartocht te maken met haar gezin. Zij is nu - met hulp natuurlijk - nog redelijk mobiel met rolstoel en geestelijk nog redelijk bij de tijd. Nu zien we dat de gezondheid en zelfstandigheid snel achteruit gaat, wat ook te verwachten is met deze ziekte. Voor nu kunnen wij haar zelf nog vervoeren en is er geen verplegend personeel nodig. Ze staat ook op de wachtlijst voor een hospice en zou graag - voordat zij daar naar toe gaat - nog de bootreis willen maken.”
De Amsterdamse Ella (geb. 1949) wordt door onze planning ingeroosterd en vandaag gaat ze een vaartocht maken door haar stad…
-
Het is nog steeds zwaar bewolkt als dagschipper Alex en boots Els op de Vaarwens aankomen. Gelukkig is het niet koud en er staat weinig wind, dus eigenlijk best mooi vaarweer. De boel wordt gezellig gemaakt en onze rolstoel wordt klaargezet, waarna even later de auto’s arriveren met Ella, gevolgd door haar twee zoons, twee schoondochters en twee kleinzoons. Er volgt een hartelijke ontvangst zoals Alex dat altijd heel ontwapenend doet en dan gaan we aan boord. Voor iedereen is er koffie/thee en koek terwijl Alex een welkomstverhaaltje houdt.
-
Ella geniet nu al, want vandaag is het schip helemaal voor haar alleen. Ze ging namelijk eerder al erg graag met de Zonnebloem mee, maar wegens Covid voer die niet en nu krijgt ze een privé vaardag aangeboden door haar kinderen. Er wordt een vaarplan gemaakt en Ella kiest voor een tochtje naar de Zaanse Schans.
De motor gaat aan, Els gooit de trossen los en daar gaan we, richting de Voorzaan. De prachtige nautische wereld schuift aan Ella voorbij en ze geniet. Dat zien ook haar kinderen en zij genieten mee! We varen naar de prachtige molen ‘Het Jonge Schaap’ waar we altijd vrij zijn om even aan te meren en te passagieren. Daar geniet iedereen van een heerlijke lunch, waarna we de molen mogen bezichtigen. Een groot voorrecht en iedereen geniet van wat hem/haar ten deel valt.
-
Na de rondleiding maken we de terugtocht en beide kleinzoons gaan beurtelings aan het roer. Onze Amsterdamse Koningin geniet van haar welpen en haar ogen fonkelen voor het eerst sinds tijden weer. “Zullen we nog een rondje Oosterdok doen?” vraagt Alex.
Dat valt in goede aarde, want het ligt 10 minuten lopen van Ella haar huis, dus een schot in de roos!
Oude herinneringen komen boven en deze Amsterdamse lieverd beleeft haar stad vanaf het water opnieuw, want dan lijkt het allemaal anders… Ella geniet van de bewegingen van het schip en het klotsen van het water en zegt; “ Ik had altijd al op een boot willen wonen…”
-
Terug in de Marina nemen we afscheid van de lieve schat en haar ‘welpen’ en dat valt best zwaar. Ze gaat straks het hospice in en zal daar wachten op wat gaat komen, maar nu met een hoofd vol herinneringen.
Vaarwel Ella
Auteur Vaarwens.
Dagschipper Alex en boots Els voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats