Vaarwens 901 op 03-08-2021

Op herhaling…901 Arie 10
Op 29-04-2015 ging onze gast van vandaag vanuit Kampen mee met de Meander V tijdens vaarwens 319. Arie (geb. 1951) stond er toen slecht voor, maar zijn ‘room mate’ Harrie dolf het onderspit tegen de fnuikende celdelingsziekte al een tijdje geleden. Arie kreeg verlenging middels reservetijd, maar dat is nu ook bijna op. Hij denkt vaak terug aan zijn dag met zijn ‘room mate’ en zou graag nog éénmaal op herhaling willen, dus wordt er door zijn zorgverleenster een intake ingevuld. Vandaag gaat Arie nog éénmaal varen…
Dagschipper Frouk en boots Harrie zijn al druk in de weer op de Vaarwens, waarbij de koelkast wordt aangevuld, de kuip ingericht en koffie wordt gezet. Dan komt de auto aan uit Dodewaard (bij Nijmegen) met vier enthousiaste gasten er in. Arie zit wegens zijn COPD aan de zuurstof en kan amper meer stappen. Snel gaat hij na een warm onthaal in de rolstoel en dan gaan we aan boord. Arie kijkt zijn ogen uit, want dit schip is wel even wat anders als de Meander V, waar hij zes jaar geleden op mee ging. Frouk doet een welkomstwoordje en Harrie verzorgt de koffie. Er wordt een vaarplan gemaakt en we gaan naar de Zaanse Schans…
De trossen gaan los en op naar de Wilhelminasluis. Alles zit even tegen, omdat de sluis net invaart vanaf de andere kant, waardoor we te laat zijn om tussen de spertijden van de spoorbrug door even een opening te krijgen. Maakt niet uit, de sfeer is goed en iedereen geniet. Tegen twaalven meren we aan bij de prachtige houtzaagmolen Het Jonge Schaap en worden voorzien van een voortreffelijke lunch die boots Harrie serveert. De zon schijnt krachtig tussen de wolken door en iedereen geniet. Het leven lijkt nu allemaal even heel gewoon en helemaal als het voltallige gezelschap met Arie in de rolstoel de molen in gaat. Het is bijzonder om hier de werking van een authentieke zaagmolen op wind te zien werken en Arie zijn ogen rollen er haast uit..
Weer aan boord, en de terugreis wordt aangevangen. In de Wilhelminasluis zijn we getuige van een akkefietje met brutale watersporters. Het sluispersoneel en de handhaving wordt onheus bejegend. Dus blijven de sluisdeuren dicht totdat de politie komt. Men vraagt ons om begrip en uiteraard geven we dat. Zo maken onze gasten nog eens iets spannends mee… Enigszins verlaat komen we aan in de Marina en gaan van boord. Het onverbiddelijke afscheid voor Arie volgt en in ons hart wensen we hem nog meer reservetijd, maar daar heeft er maar één invloed op…
Vaarwel dappere Arie
Auteur Vaarwens.
Dagschipper Frouk en boots Harrie voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Broodje Vasum voor de deels sponsoring van de lunch
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Sluis en bruggen in de Zaan voor de bediening
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...

Een prachtig verslag van Monique:

Vaarwens 901: Arie van Thuijl en familie.
Op 3 Augustus waren vroeg onderweg en al heel/heel vroeg kreeg ik (monique) Frouk aan de telefoon van de vaarwens dat we er waren. Even wachten en dan komen we naar de slagboom om jullie te ontvangen zei ze vrolijk. En daar stonden dan Frouk en Harrie om ons mee nemen op de boot, vaarwens 901 was een feit pet op het hoofd van de hoofdrol speler Arie van Thuijl.
Frouk heeft heel kort maar zeker netjes alles uitgelegd hoe het verder zou gaan ook de route keuze. Deze keus was snel gemaakt, we gaan naar de Zaanse Schans. Koffie was lekker van onze Harrie (man met het hart op de goede verzorgende taak, zelfs soesjes erbij) mijn paps keek zijn ogen uit hoe zeer de boot was veranderd naar zijn laatste keer samen met Harry en Nel in 2014. Zodra Frouk het schip had gestart en Harrie de trossen had gelost konden we de reis aanvangen. Op de route kwamen we niets te kort mede doordat Harrie vrij geregeld ons voorzag van een natje en droogje onder toeziend oog van Frouk. Frouk stond echt super mooi achter het roer als schipper en keek vrij geregeld of alles ‘veilig’ was op het water. De eerste manoeuvre uit de zogezegde stal ging goed (vorige keer stond er een paal in de weg 😉 ) maar nee hoor Frouk liet haar niet foppen ze stuurde netjes de vaar route op richting de eerste sluis. Eenmaal echt op de water (route) vroeg Fouk of mijn pap het roer even wilde besturen en daar zei hij geen nee tegen! Daar zat meneer dan op ‘zijn’ troon. Toen we verder voeren richting de molens en alles wat er te zien nam Frouk het roer weer over. Pa en ma konden prima achterin op het dek genieten van alles wat er te zien was. Harrie kwam geregeld langs gelopen op we niet te kort kwamen. En stelde geregeld ook vragen puur ter interesse. Toen we eenmaal ik de buurt kwamen van de Houtzaagmolen was de vraag van Harrie eerst even lunchen of eerst de Molen bezichtigen? Waarbij de hoofdrol speler zei; EERST eten!!! Harrie begon te lachen en zei; dan doen we dat!! Harrie zou in de tussentijd even wachten totdat we terug waren. Dat moment heeft hij ten harte genomen. Daar stond hij dan alsof het de Titanic was, haha! Ja met zowel Harrie als Frouk viel er genoeg te lachen. Frouk had voldoende zelfspot, en dan wist Harrie daar weer een schepje bovenop te maken. Genoten hebben we zeker, lekker eten, goed te drinken en een prachtige route gevaren. Onderweg nog de Politie in actie mogen zien. En dan is een dag zo voorbij gevlogen, grote dank aan Stichting Vaarwens!!!! In het bijzonder Frouk en Harrie.
Tot hopelijk niet weer ziens, of het moet per toeval zijn 😉 Monique