Vaarwens 913 op 22-08-2021

Geen Edam maar Amsterdam…913 Willie 10
-
De aanvragen voor een vaarwens blijven binnenrollen en er is bij de planning momenteel even weinig ruimte meer op de MS Vaarwens voor een spoedwens. Dan komt er vanuit een hospice een spoedwens binnen, waarop staat; “Mevrouw heeft haar hele leven gekampeerd in Edam aan het water en ze is dol op het water!” Inge vraagt Evert of hij met de Meander V deze spoedwens tussendoor wil doen, temeer omdat de Meander V ‘om de hoek’ van Edam ligt, maar ook omdat de MS Vaarwens volgende week volgeboekt is. Evert knikt enthousiast ja, want hij heeft zojuist de wekenlange zoektocht naar een motorstoring van zijn schip opgelost. Hij is blij weer te kunnen varen en maandag zullen de trossen los gaan. Als Evert en Inge zaterdagmorgen een proefvaartje willen maken, is de storing in de elektronische motorbediening terug en alles lijkt erop dat de motorcomputer vervangen moet worden…
Evert baalt en Inge slaat aan het bellen. Ze vindt met moeite twee toppers die hun vrije zondag op willen offeren om plotsklaps een wens met de MS Vaarwens vanuit Amsterdam over te nemen, want is deze zondag is ze nog vrij. Inge haalt snel de benodigde boodschappen voor de catering in huis en dan kunnen we een versnelling lager. Zondagmorgen, het is al vroeg druk op het schip want we moeten zelf de catering verzorgen. Inge is naar Amsterdam gereisd om de voorbereidingen voor de lunch te treffen terwijl dagschipper Foeke vanuit Lemmer onderweg is en boots Gerrit uit Krommenie wegrijdt.

Een mooi verslag van dagschipper Foeke;

Wachtend op wat gaat komen verblijft Willie in het Hospice te Nieuwkoop, toch zou ze nog graag eens genieten van het Markermeer waar zij 18 jaar lang heeft gekampeerd te Edam met zicht op het Markermeer.
Gelukkig kon Stichting Vaarwens deze mogelijkheid met spoed bieden in samenwerking met de SAW.
Met een weercijfer ‘drie’ zoals was voorspeld door weeronline met onweer en harde windstoten vreesden wij toch wel wat voor deze dag, zeker als je dan toch ook nog even het Markermeer op wil.
Mooi op tijd verscheen de Ambulance op het terrein van het Kraanspoor alwaar deze een mooie parkeer plek kreeg. Echter de weergoden waren nog steeds aan het gooien met bakken water en gewapend met paraplu’s konden we toch Willie en zoon, schoondochter en kleinzoon ontvangen en droog op de Vaarwens krijgen. Na een lekker bakkie koffie en soesjes heb ik een welkomstpraatje gedaan over het hoe en waarom van Vaarwens en het uitleggen van enige spelregels aan boord. Willie wilde zoals verwacht toch graag naar het Markermeer en met de verwachte onweersbuien leek dat wat onverstandig. Gelukkig had haar kleinzoon de zonnedans gedaan (volgens zijn vader) en dat was een wonderbaarlijke dans, want het weer klaarde op.Na vertrek uit Amsterdam Marina voeren we langs het Centraal Station en zo door naar de Oranjesluizen waar we een vlotte schutting kregen in de zuidersluis. Rond 12.30 waren we op het mooie eiland pampus waar Gerrit een heerlijke lunch had voorbereid. Gezellig buiten zittend konden we genieten van een mooi uitzicht en heerlijk weer. Na de lunch retour richting Amsterdam, waarbij we het natuurlijk niet konden laten om even het mooie dorpje Durgerdam aan te doen.Zichtbaar genietend van de dag zagen we Willie en familie genieten van de mooie tocht en door de zonnedans van haar kleinzoon werd het voorspelde slechte weer toch mooi. Via de grote sluis kregen we een vlotte schutting naar binnen. Da is niet gebruikelijk, maar het oude sluizencomplex lag plotseling in storing. Daarna door naar het zijkanaal K waar het altijd even mooi is om langs de mooie woonarken en het vliegenbos te varen.
Maar zoals aan elk verhaal komt ook aan deze tocht een einde en kwamen we rond 15.30 uur aan op de Marina Amsterdam van waar we afscheid moesten nemen van Willie en familie. Het werd vandaag geen Edam maar Amsterdam, maar Willie genoot er niet minder om. Wij wensen Willie en en haar naasten veel sterkte in deze moeilijke dagen.

Vaarwel dappere Willie
Foeke en Gerrit / Auteur Vaarwens

Dagschipper Foeke en boots Gerrit voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers