Vaarwens 945 op 27-10-2021

Vrienden en lotgenoten deelden hun dag...945 Cor 10

Thuis zittende en wachtend op wat gaat komen, leeft Cor (geb. 1946) zijn laatste tijd onder ons. Hij zit in de laatste fase en lijdt aan kanker. Zijn vrouw vult het intakeformulier in, waarop vermeld staat; “Zomaar even een dagje ontspannen weg zou toch een verrassing zijn. We willen het graag ook als een verrassing houden als dat mogelijk is!”
Zelf hebben ze geen vervoer en Cor is te mobiel om een ambulance te regelen, maar Dick - onze vaarvrijwilliger van het eerste uur - woont vlakbij Oudesluis en hij is bereid om deze dag chauffeur en boots tegelijk te zijn. Gaande het intakegesprek blijkt, dat ze graag deze dag hun vrienden mee willen nemen
waarvan de echtgenote Dicky ook is uitbehandeld. Onze Dick denkt het gezelschap wel in zijn auto te kunnen hebben, dus gaan ook zij mee!

De weerberichten zijn goed, want er komen een paar mooie nazomerse dagen aan. De Vaarwens ligt zacht te wiegen in Amsterdam als dagschipper Ton en gastvrouw Ellie arriveren. Ze maken het schip gezellig en even later pruttelt de koffie. Dan komt boots Dick aanrijden en hij heeft zijn ‘wagen volgeladen’ met vaargasten. Cor en Ria komen samen met hun vrienden Dicky en Oene uit de auto. Ton heeft de rolstoel meegenomen en daar gaat Dicky graag in, want zij is niet zo goed ter been. De stemming zit er goed in en even later zit het hele gezelschap aan boord aan de koffie met soesjes. Ton doet een welkomstwoordje en maakt een vaarplan, dan gaan de trossen los.

Ria heeft niet zulke zeebenen, dus werd er besloten de beschutting op te zoeken en een retourtje Zaanse Schans te maken, waar de golfbewegingen van open water geen grip op het schip hebben. Zodra de trossen los zijn, begint het grote genieten en iedereen leeft zich aan deze dag van samenzijn. Alhoewel de reden van het samenzijn best wel beladen is, wordt dat alles even vergeten en zijn de ziektes op de wal gebleven. Iedereen kijkt met grote ogen van wat er zoal voorbij komt, en dat is nogal wat. Cor heeft een kapteinspet meegenomen aan gaat aan het roer... prachtig! Ton zet koers naar de houtzaagmolen ‘Het Jonge Schaap’ en meert daar aan, waarna Ellie een heerlijke lunch op tafel zet.

Na de lunch komen de molenaars het gezelschap verwelkomen en geven een geweldige rondleiden. Ook wordt er nieuw hout aangevoerd en we konden getuige zijn hoe de enorme bomen op het droge getrokken werden. Dan wordt het tijd om weer in te schepen en de reis te vervolgen. Met het zonnetje erbij is het puur Hollands wat er voorbij komt. Ton duikt nog even het zijkanaal H in, waar het vol ligt met prachtige woonschepen en waar mensen op het water een heerlijke drijvende woongemeenschap vormen.

Dan is het al weer tijd om aan te meren in de Marina. Er wordt hartelijk afscheid genomen en we wensen de beste vrienden allen veel sterkte in deze dubbele ongelijke strijd tegen hun ziektes. Dick weet het hele gezelschap weer in zijn auto te krijgen en brengt ze naar huis. Dank daarvoor Dick! Wij ruimen het schip op en maken haar klaar voor de volgende vaarwens.

Vaarwel Cor en Dicky
Auteur Vaarwens

Dagschipper Ton, boots Dick en gastvrouw Ellie voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers