Vaarwens 953 op 25-11-2021

Een laatste minicruise…953 Bert 10

Vlak achter de dijk in het mooie Friesland ligt St. Annaparochie, waar je de zilte waddenlucht kunt opsnuiven. Daar woont onze gast van vandaag en hem trof een wreed lot, want de ongeremde celdelingsziekte heeft hem gevonden. Bert (geb. 1958) voelt zijn krachten uit het lichaam vloeien, maar de trek naar het water en het varen blijft en dat wordt in het MCL ziekenhuis geventileerd. Daar krijgt hij van de verpleging de tip van Stichting Vaarwens en er wordt direct een intakeformulier bij ons ingevuld. Op het formulier staat; “Beide zijn grote bootliefhebbers en houden van varen. Het zou geweldig zijn als hij ook even samen met zijn vrouw aan het roer mag zitten in zijn rolstoel.”
Vandaag gaat Bert varen…

De winter is in aantocht en het is koud en guur, maar op de Vaarwens brandt de kachel en is het lekker warm en ‘cosy’. Dagschipper Bert en boots Hanneke maken het schip klaar voor brancardbezoek, alhoewel we denken dat onze gast al snel in de rolstoel zal gaan zitten. Zijn lichaam is echter te zwak om de lange rit van bijna 2 uren zittend te volbrengen, vandaar dat we de ambulance hebben ingeschakeld…

De ambulance arriveert, gevolgd door Bert zijn vrienden in een eigen auto. Blije gezichten, want ze hebben er zin in. Bert gaat direct van de brancard en schiet in onze rolstoel, vervolgens gaan we al keuvelend aan boord waar de koffie en koeken klaar staan. Een welkomstpraatje en een vaarplan gemaakt. Bert en Jolanda willen erg graag naar het Scheepvaartmuseum om daar het VOC schip de ‘Amsterdam’ te bewonderen, dus gaat de motor aan, de trossen los en via de Houthavens richting Oosterdok.

Bert begint onderweg te vertellen en spreekt over zijn eerste ontmoeting met Jolanda tijden een cruise op het cruiseschip de ‘Christina’. Beiden zijn dol op alles wat met nautiek te maken heeft en zijn dol op het water. Ondertussen varen we stapvoets rond de ‘Amsterdam’ die uitgebreid en van heel dichtbij wordt bekeken. Daarna gaan we het Entrepothaven in waar Hanneke een heerlijke lunch serveert. Vervolgens een rondje langs de Oranjewerf waar het grote schip de ‘Esperanza’ van Greenpeace ligt en ook hiervoor is veel aandacht.

Na wat oponthoud in het zijkanaal K wegen duikwerkzaamheden, die we in de stralende zon konden aanschouwen, maken we het rondje door het prachtige stukje Nieuwendammerdijk en varen daarna weer richting Marina. Daar ontschepen we en maken nog een groepsfoto bij de Vaarwens, waarna Bert duidelijk vermoeid weer op de brancard gaat liggen voor de flinke thuisreis naar noord Friesland.
Bert en Jolanda maakten vandaag hun laatste minicruise samen op de Vaarwens, maar de herinneringen die achterblijven, zullen hun hopelijk nog een tijdje heugen.

Vaarwel Bert
Auteur Vaarwens

Dagschipper Bert en boots Hanneke voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het ambulancevervoer
Broodje Vasum voor de deels sponsoring van de lunch

Een lief bericht van Jolanda:

Lieve mensen van stichting Vaarwens,
Donderdag 25 nov 2021 waren wij te gast bij jullie aan boord. Door een medewerker Carla Bellers van het MCL waren wij aangemeld om deze wens in vervulling te laten gaan. En wat een bijzondere dag werd het ik zag Bert mijn man echt opfleuren. We hadden inmiddels vanaf juli dit jaar gehoord dat Bert ongeneselijk ziek is. En na maanden behandeling Chemotherapie en bestralingen was deze dag zo fijn.
Hierbij een kleine anekdote;
Woensdagavond 24 november hoorde we van stichting Ambulance wens dat ze inmiddels in Leeuwarden waren gearriveerd. Bert kreeg Ed aan de lijn en zei ik ben nog niet klaar. Ed melde dat zij de volgende ochtend om 7.45 uur aanwezig zou zijn. Nou dat bleek toch iets later te worden. De Tom - Tom bleek nog niet ge-update waardoor de nieuwe ( inmiddels 5 Jaar) rondweg niet gemeld was. Dus na vele omzwervingen belde Karin we komen eraan maar we weten niet precies waar we zijn. Bert melde rijdt maar richting Harlingen dan vindt je onze woonplaats wel. Na een rit van ongeveer twee uur, onze vrienden reden voorop kwamen we aan in Amsterdam. We werden warm onthaald op de vaarwens door kapitein Bert en boots Hanneke. Eerst een lekker bakkie koffie met wat lekkers. Bij Bert ( mijn man) begonnen na deze toch wel vermoeiende reis zijn ogen te stralen. Na kort overleg besloten we in de havens rondom Amsterdam te blijven. Bert had eigenlijk één wens richting het scheepsvaart museum om daar de replica van de Amsterdam te zien. ’s Middags werden we verrast door een zalige lunch aan boord. Na de lunch zijn we nog een zijtak van de Amstel ingevaren waar we een tijdje de brandweer konden aanschouwen die waren aan het sector duiken. Het weer was ons gunstig gezind met een heerlijk zonnetje. Rond 15.30 kwam er een einde aan deze vaarwens. En gingen we huiswaarts Bert zat nog vol indrukken maar tenslotte lag hij toch tijdens de rit even te dommelen. Dank je wel Bert en Hanneke (Vaarwens ) en Ed en Karin( Ambulance wens) voor jullie rust en luisterend oor. Het was een dag met een traan maar vooral veel plezier.
Veel liefs Bert en Jolanda Nijenhuis.

Bert 101
Bert 102