Vaarwens 956 op 04-12-2021

Zoals het leven moet zijn...956 Josephine 10

Een prachtig verslag van de bemanning van vandaag:

De vaargast van vandaag is Josefien. Josefien is afgestudeerd aan de rechtenfaculteit in Groningen en laat zich nergens door tegenhouden in het leven. De coronapandemie heeft zijn stempel achtergelaten op de laatste twee jaar, waarin de lichtpuntjes schaars waren en de geest afdwaalde naar vroegere avonturen.. Een ruime tien jaar geleden was Josefien voor het laatst op het water te vinden, op een boot in Griekenland. Het weer vandaag was iets minder tropisch, maar het schip was verwarmd en de sfeer even zonnig.

In het verre Groningen werd Josefien vanochtend verrast door twee vriendinnen, die haar kwamen ‘ontvoeren’ naar een onbekende plek. Het complot - om haar een onvergetelijke dag te bezorgen - was gesmeed door Claar en Annelies en beste vriendin Jannie. Dit stel doet meer dan Mantelzorgen voor deze grootse dame. Josefien tast in het duister terwijl zij door Nederland wordt gereden en er gaan allerlei mogelijke locaties door haar hoofd. Artis? Een bezoek aan de Kerstmarkt? Glühwein drinken?

Eenmaal in Amsterdam aangekomen, krijgt zij een warm welkom van schipper Alex, boots Lewi en Claar. Haar ogen worden groot als zij beseft dat het dagprogramma een vaartocht zou zijn! Na een korte koffiepauze worden om 11.50 de trossen losgegooid en steekt de Vaarwens van wal, om koers te zetten richting het Scheepvaartmuseum. Terwijl Alex honderduit vertelt over de lokale geschiedenis van gebouwen en bedrijven, kijken de gasten hun ogen uit en hangen zij aan zijn lippen.

Schipper Alex heeft een mooie route uitgestippeld en Josefien laat zich dan ook graag verrassen. De sfeer aan boord is ontspannen en er worden sterke verhalen gedeeld. Al snel varen we langs de Pacific Princes bij de scheepswerf Damen, waarbij de serie Love Boat te sprake komt. Een rondje Amsterdam volgt, Scheepvaartmuseum, de replica “Amsterdam”, het entrepot dok… Josefien laat zich niet kennen en kruipt achter het stuur, waar zij een prachtig uitzicht heeft over het IJ. Tijdens het varen worden we verrast met een heerlijke lunch. We varen richting Durgerdam en aldaar meren we aan. Alex leert ons dat het fundament van de huisjes berust op natte koeienhuiden. We varen terug en Annelies kruipt achter het stuur en waant zich een echte kapitein en waarna Jannie het stuur overneemt in zijkanaal K. Altijd mooi om te zien dat concentratie op ‘rechtuit varen’ een heerlijk gevoel geeft.

Voordat het begint te schemeren, komen wij weer aan in de Marina, waar een heerlijke avondmaaltijd van Loetje op ons staat te wachten. De Vaarwens wordt omgetoverd tot een heus sfeervol Christmas restaurant. Met een glimlach van oor tot oor en enorm dankbaar en voldaan wordt de reis naar het Noorden weer ingezet.

Met veel dankbaarheid en trots hebben deze solide kern van Mantelzorgers een onwijs gave dag gegeven aan Josefien. En dan vraag je om deze dag samen te vatten in één zin: “Dit is best moeilijk, maar hier gaat het dus om: Elkaar helpen, inspireren, en zorgen voor elkaar of zoiets”, stamelen we als we zeer tevreden terug lopen naar de auto in de wetenschap dat we iemand weer een stap verder hebben geholpen en een prachtige herinnering hebben gegeven.

Sterkte Josefien
Auteur Vaarwens

Dagschipper Alex, boots Claar en gastvrouw Lewi voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Haven Durgerdam voor de gastvrijheid
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen
Port of Amsterdam voor de vergunningen
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...

Een lief verslagje van Josefien:

Beste Vaarwensteam
Afgelopen zaterdag ben ik enorm verwend door Claar en Alex Hoeve met een Vaarwens. Ze hebben alles in het geheim georganiseerd: het was werkelijk een complete verrassing voor mij! Ik heb veel gezeild en gevaren op allerlei boten, dit was inmiddels wel lang geleden door allerlei redenen.
Nu vermoed ik dat de regels wel enigszins verbogen zijn voor mij, omdat ik niet terminaal ziek ben. Wel rijd ik een grote elektrische rolstoel en heb ik veel zorg nodig, Het is een prachtige boot en heel goed aangepast door jou. Mijn grote complimenten hiervoor! Amsterdam vanaf het water mét de mooie toelichting van Alex is een belevenis! Tel hierbij op de zeer royale catering en een vrolijk, enthousiast en liefdevol gezelschap, dan weet je dat dit een absolute topdag was.
Heel veel dank!
Met vriendelijke groet,