Vaarwens 991 op 06-04-2022

Een onbezoldigd matroos...991 Willem 10
-
Vandaag is Willem (geb. 1958) uit Bovenkarspel onze gast. Hij trof het niet en is - veel te jong – gevonden door de woekeraar die een plekje in zijn hoofd heeft gevonden. Willem vocht samen met de knappe koppen, maar uiteindelijk trekt iedereen aan het kortste eind. Hij is uitbehandeld en wacht op wat gaat komen…
Willem en zijn naasten meldden zich aan bij de Stichting Ambulancewens Nederland met de vraag om nog een keertje het water op te gaan. Uiteraard weet men daar al jaren waar men moet zijn voor een fantastische dag op het water en Vaarwens wordt ingeschakeld.

In Amsterdam maken dagschipper Frouk en boots Gerrit de MS Vaarwens klaar. Het is koud, guur en er staat een straffe westenwind, dus snel de kuiptent verwarming er maar bij aan. Met wat lampjes aan, de geur van verse koffie en een achtergrondmuziekje, hangt er direct een gezellige sfeer en we zijn klaar voor ontvangst van onze gasten uit Bovenkarspel.

Een mooi verslag van dagschipper Frouk:

Willem Feller kwam samen met zijn vrouw Jolanda, dochter Melissa en Zoon Willem aan boord, gebracht door Ben en Bas van de wensambulance. Willem was in opperbeste stemming en “had er zin in”!  Herinneringen aan een rondvaart op een Spaanse rondvaartboot deed de dames van te voren een beetje huiveren, maar eenmaal warm aan boord met koffie en lekkers was alles al snel helemaal ok. Willem, gekluisterd aan de brancard, genoot. Varen, kijken, gezellig babbelen en beleven!

Tijdens het werkzame deel van zijn leven heeft Willem ook gevaren; diverse delivery’s van jachten over het zoute water deed hij als onbezoldigd matroos. Voor de kost was hij glazenwasser, met een eigen bedrijf. Deze dag voor hem was een geschenk; werd er ’s ochtends nog gebeld of alles wel door kon gaan in verband met het weer en de weersvoorspelling, Willem kreeg wat hij verdiende; het was droog! Soms onstuimig, maar ook met een straaltje zon! De voorspelde nattigheid bleef gelukkig uit! Terwijl de familie na een heerlijke, door Gerrit geserveerde lunch, de houtzaagmolen “Het Jonge Schaap” bezocht bleef Willem aan boord lekker genieten van de molens op de Schans en van de prachtige huizen aan de Gortershoek.

Op de terugweg liep alles super vlot in het kielzog van de Volharding 9 van de fa. Koolen met nog even een blik op het “goedjaarseind” vlak voor de spoorbrug. Eenmaal in de sluis kwam het fenomeen “Wilhelminasluis” ter sprake; Waarom die sluis??? Ik legde uit over waterstanden, polders, Zaanse erven en zoet- en zout water. Tja, zonder Wilhelminasluis krijg je zelfs in Bovenkarspel natte voeten als het in IJmuiden echt helemaal mis zou gaan.

Voldaan en met zichtbare vreugde op zijn gezicht ging Willem terug in de Ambulance naar Bovenkarspel.
Wij wensen Willem en zijn familie nog een mooie tijd die hun samen rest.

Vaarwel Willem
Auteur Vaarwens / Frouk
-
Dagschipper Frouk en boots Gerrit voor hun inzet