Vaarwens 1005 op 30-04-2022

Gezamenlijk herinneringen maken1005 Gerard 10

Deze ingelaste spoedwens is voor Gerard (geb. 1968) uit Zaltbommel. De tijd gaat veel te hard voor Gerard, want de moordende kanker heeft haast. Bij de vraag op de intake hoeveel spoed er bij de wens is staat: “Graag zo snel mogelijk, want voor meneer is het dagen tellen…”
We gaan aan de slag en de agenda staat bomvol, dus varen we ook vandaag weer met twee schepen uit, de MS Vaarwens in Amsterdam en de Meander V in Monnickendam. Gerard zijn wens is; “Meneer zou graag als laatste wens samen met zijn vrouw twee broers en zijn ouders voor nog een keer een mooie boottocht willen maken…” We gaan er voor zorgen!

De familie geeft aan liever geen herkenbaar fotomateriaal op socialmedia de willen, waarvoor we uiteraard alle begrip hebben.

In Amsterdam zijn dagschipper David en boots Anneke al lekker vroeg aan boord om de dag voor te bereiden. De ouders van Gerard en zijn beide broers arriveren mooi op tijd in de Amsterdam Marina.
De koffie pruttelt en Gerard en zijn vrouw Janny volgen een kwartier later met de ambulance. Komende uit het zuiden van Nederland, hebben ze al 1,5 uur asfalt gezien… Gelukkig gaan we de komende uren het ruime sop kiezen.

Een verslag van schipper David:

We geven de familie een warm welkom en er is koffie met iets lekkers en maken een vaarplan. Terwijl de familie aan de koffie en de soesjes zitten, gooien we de trossen los, waarbij we hebben gekozen voor een retourtje Muiden. We varen Amsterdam uit richting Oranjesluizen waar we vlot schutten naar het Markermeer. Vroeg in de ochtend was het bijna onbewolkt, maar de noordenwind drijft aardig wat bewolking binnen. Het is - voor de tijd van het jaar - guur en koud, maar gelukkig doen de kachels aan boord goed hun werk.

De hele familie geniet, van zowel Anneke als mijn een uitleg over alles wat er onderweg zoal te zien is.
Gerard vindt langzaam zijn draai en wil ook graag plaats nemen achter het roer. Hij doet dat als een
volleerd stuurman!
Na een Rondje Pampus gaat de koers naar Muiden, waar we tegenover het Muiderslot een uitgebreide lunch hebben genuttigd. (Dank Anneke en de HEMA).

We varen terug en wederom is er van alles te beleven op het water. De familie laaft zich aan de dag en maakt herinneringen. Op de terugreis nog even ‘Zijkanaal K’ aangedaan waar het letterlijk ‘mag ik even binnen kijken’ is, want alle prachtige woonarken hebben veelal vrij zicht naar binnen.
De laatste mijlen voor het eindpunt in de Marina wordt het wat stiller aan boord. Iedereen heeft even ruimte voor de eigen gedachten en emoties. Dan nemen we afscheid van een familie in zwaar weer…

Lieve Gerard, Vaarwel.
Voor de hele familie: Sterkte, Liefs & Liefde 33
Auteur Vaarwens / David.