Vaarwens 1024 op 02-06-2022

1024 Astrid 10Het gevoel van vrijheid en oneindigheid…
-
We krijgen een intake binnen van Paul, de echtgenoot van onze gaste met als omschrijving van de wens: “Astrid wil heel graag met haar gezin (twee kinderen en haar vader) nog zoveel mogelijk fijne herinneringen maken. Water en varen geven een gevoel van vrijheid en oneindigheid. Wat is fijner dan samen daarvan genieten tijdens een mooie boottocht!”
Paul kreeg de tip van Stichting Vaarwens via de wijkverpleegkundige. Zijn vrouw Astrid (geb. 1965) heeft de strijd tegen de sluipmoordenaar verloren en snakt naar lucht. Ze maakt gebruik van zuurstof, zit in een rolstoel maar kan nog kleine stukjes lopen. Onze planning gaat aan de slag en deze dag is voor haar en haar gezin…

Amsterdam ontwaakt met een strakblauwe lucht en een stralend zonnetje en er is geen vleugje wind. Dagschipper Yoni en boots Alette maken het schip klaar en de kuiptent kan al open. De koffie geurt en de broodjes van de Hema zijn gehaald… we zijn er klaar voor. Dan arriveert de familie vanuit Castricum en we staan het gezelschap met de rolstoel op te wachten. Er volgt een warm onthaal terwijl haar man in de weer is met de levensreddende zuurstofflessen. We gaan aan boord en er volgt een korte inleiding van Yoni onder het genot van een kopje koffie en een heerlijk soesje. Er wordt een vaarplan gemaakt en Astrid haar keuze valt op een relaxed rondvaartje door al het moois wat Amsterdam te bieden heeft.

De trossen gaan los en Yoni vaart als eerste langs de grote zee reuzen die aan het lossen zijn middels enorme ‘Lemniscaat kranen’. Astrid en haar naasten kijken hun ogen uit, want dit maak je zelden mee. Dan wordt de koers verlegd naar het Centraal Station en we zien in de verte al het enorme Cruiseschip ‘Ventura’ liggen. We varen vlak langs het drijvende flatgebouw en verwonderen ons.
Daarna meldt Yoni zich aan bij de Oostersluis en even later worden we geschut naar het Buiten IJ. Ook dit is weer een belevenis en Astrid vergeet van opwinding heel even haar voorland… Geweldig!

Na de sluis wordt Astrid in de rolstoel op het hefplateau achter het roer gezet en onder vakkundige begeleiding van zeeloods Yoni vaart ze feilloos tussen de drukke scheepvaart door. Ze vaart tot aan het ‘IJ vuurtje’ en dan wordt de steven gewend. We maken een rondje door het pittoreske Durgerdam en verlaten de haven weer om vlakbij de vaargeul het anker te laten zakken. Er is nauwelijks wind en de zon schijnt uitbundig, dus een prachtige gelegenheid om te ankeren.

Alette was al druk in het kombuis bezig om een heerlijke lunch voor te bereiden en daar wordt dankbaar van genoten. We eten, we keuvelen, we delen het leven en genieten van ieder moment als we zien dat Astrid haar dag met genoegen tot zich neemt.
Yoni haalt het anker weer op en een blubberig geval komt boven. Even later varen we naar de Oranjesluizen terug en schutten weer naar het zoute water van Amsterdam.

Uiteraard mag een bezoekje aan het Zijkanaal K niet missen en kalm schuiven we het ‘Vliegenbos’ in. Astrid, haar man Paul, kinderen Nicky en Lars en vader Lou kijken hun ogen uit en verbazen zich over zoveel rust en schoonheid midden in de drukke stad Amsterdam. Er wordt tijdens de dag vaak van roerganger gewisseld, zodat iedereen die wil even het schip kan ‘voelen’.

Dan keren we terug naar de Marina en meren aan. De ziekte was even op de kade gebleven, maar heeft trouw gewacht. De werkelijkheid komt na deze droomdag met het ‘gevoel van vrijheid en oneindigheid’ terug, maar Astrid gaat huiswaarts met een hoofd vol dierbare herinneringen, waar haar naasten later nog vaak aan terug zullen denken en middels de fotoreportage naar zullen kijken…

Vaarwel lieve Astrid, en sterkte lief gezin.
Auteur Vaarwens

Dagschipper Yoni en boots Alette voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen