Vaarwens 1023 op 01-06-2022

1023 Lilian 10Het nuttige met het aangename…

Inge kent onze hoofdgast Lilian vanuit haar oude leesclub. Lilian is de ‘huisdichteres’ van Stichting Vaarwens en ze heeft nog niet zo lang geleden een hersenbloeding gekregen, waardoor ze halfzijdig verlamt is geraakt. Ze is sterk en heeft zichzelf weer leren lopen maar kreeg toen door een val een gebroken wervel waardoor ze het, toen ik haar pas sprak, helemaal niet meer zag zitten. Op sommige momenten hoeft het leven niet meer voor haar. Ze is alleen, leeft low budget en heeft geen vervoer. De paar dagen dat ze onlangs samen met haar dochter naar een ‘zorgvakantie’ ging, waaide en regende het zo hard, dat ze ook niet naar buiten kon. Lilian woont in een aangepaste flat in Oegstgeest en het toeval wil dat Sia en haar dochter Nicole (aangetrouwde familie van Evert en Inge) ook in Oegstgeest wonen. Sia is de moeder van hun overleden schoonzoon (haar zoon) en ook haar dochter Nicole is de afgelopen maanden door zware chemokuren gegaan in het gevecht tegen kanker. Lilian kan mee meerijden nu we alle drie graag een dag willen ontzorgen. We maken er een ‘inwerk dag’ van om onze nieuwe vrijwilligster Jacqueline wegwijs te maken op het schip.

Er zijn mooie Hollandsche luchten, het is niet te warm, niet te koud, kortom heerlijk vaarweer. Onze bemanningsleden - dagschipper Alex en bootsen Johan en Jacqueline – zijn al vroeg in de weer om het schip klaar te maken voor de ontvangst van Lilian. Als de dames arriveren, volgt er een warm onthaal en we gaan snel aan boord.

Een mooi verslag van dagschipper Alex.

Dit is weer zo’n speciale dag die je tevoren niet kunt verzinnen. De samenstelling van het gezelschap van vandaag was bijzonder. Het totale gezelschap bestaat uit 7 personen. Lilian, die nodig eens weer het water op wil, Nicole en moeder Sia hebben een lastige tijd achter de rug en zijn zoiets als familie van Inge. Inge is de link tussen deze dames. Lilian woont in Oegstgeest en heeft geen eigen vervoer. Nicole en Sia wonen ook in Oegstgeest, Inge maakt snel de combi. Als Nicole en Sia nu eens als taxi zijn voor Lilian, dan kunnen allen samen naar de Vaarwens rijden voor een mooie dag.
Zo zie je maar weer, als je samen oplossingen verzint, komt het altijd goed. Bij binnenkomst kent dit gezelschap elkaar al ongeveer één uur. En dan valt er veel te bepraten. Schipper Alex luistert naar al het dames gekwek. Het lijkt wel een stel zussen die veel te bespreken hebben. Zo leuk! Vreselijk gezellig dus dat belooft wat...

Maar, in de lijn van Evert, wordt er toch een moment gevonden om de dag te bespreken want de trossen moeten los. Al snel is het duidelijk, Lilian is een bootjes vrouw, heeft gewoond op een zeiljacht en wil graag de ruimte van het water weer ervaren. Dus wordt koers gezet naar het IJsselmeer en als lunchplaats Muiden.

Op het IJ gaat deze snelkookpan kennismaking gewoon verder en de stemming is opperbest. En zo leren we al snel dat we een nautisch gezelschap hebben. Lilian als ex-bootbewoonster en zeilster, Nicole is rondvaart-schipper in Leiden, haar moeder Sia de vorige eigenaar van de boot de Nicole nu heeft. En Inge is nu gast op eigen schip, de drijvende kracht achter Vaarwens. We glippen snel door de Oranje sluizen en gaan naar het IJsselmeer. Voor de één een saai stuk water maar voor Lilian ademt het rust en ruimte. Op het bankje voorop het schip, een beetje uit de wind, is het goed toeven. Wat kussens en een dekentje, Lilian is met niets al tevreden. Je ziet de energie toenemen en de ogen van de dame stralen. Het lijkt wel of het water en wind een hernieuwd welkom geven aan Lilian.

We naderen Muiden en zien zeilwedstrijden van de Allianz Regatta in de 470 klasse. Hoe toevallig is, dat Nicole samen met haar broer ook een 470 heeft gehad en de herinneringen komen terug aan mooie maar vervlogen tijden. Maar zoals dat gaat op het water, Wind en Water maken hongering. Dus snel naar meldsteiger van de Koninklijke Roei en Zeilvereniging waar Johan en Jacqueline de lunch serveren.
Bij Vaarwens is er altijd een Schipper en een Boots. In dit geval schipper Alex, een vat vol verhalen en anekdotes. Maar niet te onderschatten, boots Johan met veel humor. Broodjes werden opgehaald bij de Hema, dozen vol, zo prima verzorgd. Johan had nog wat gezonde komkommer gesneden en er tomaatjes bij gedaan, lekker!
Even een stilte-moment aan boord. De dames snavelen er lustig op los met uitzicht op het Muiderslot.

Nadat we de Zeesluis in Muiden nog even bekijken vanaf het water, gaan we terug naar Amsterdam. Samen met een groot schip door de “grote sluis” waardoor we weinig tijd verliezen, want we willen nog wat mooie plekjes bekijken. We schieten Zijkanaal K in en wat blijkt, daar heeft Lilian gewoond op haar boot. Dat was ergens achter in de haven. Alex prutst de Vaarwens zo dicht mogelijk naar haar oude ligplaats, maar de aanvoer ingang is te klein, of de Vaarwens te groot om er echt te komen. Na een bijna geslaagde poging gaan we weer achteruit de haven uit.
Maar toch, beide werelden kwamen weer even samen. Lilian was even indachtig over haar vele zwempartijen in haar Amsterdamse Water.

Terwijl we langs de mooie woonschepen varen, wordt druk gediscussieerd over welk woonschip aangeschaft moet worden. Teveel keuze, dus concrete plannen ontstaan er niet.
Via het IJ zetten we koers naar het Oosterdok en het mastje is al gestreken, want een bezoekje aan het Scheepvaartmuseum en de replica Amsterdam staat op de planning.
Maar voordat we het Oosterdok in varen, wordt ons de weg versperd. Oefenen met een fietsbrug gooit roet in het eten. Terwijl we wachten, komt er een gigantisch cruiseschip langs varen. Wat is dat een flatgebouw en we vergapen ons aan de grootsheid. Het Oosterdok laten we voor wat het is en bewaren het voor een andere keer. We zetten koers naar de Marina en hoppen nog langs het Veronica schip. Herinneringen aan 'old times' komen boven.
Het is alweer vier uur en het einde van de dag dient zich aan. Iedereen heeft weer kleur op het gezicht, en dat komt niet alleen door de zon. Het was een fijne dag, met fijne mensen.

Auteur Vaarwens / Alex

Dagschipper Alex en bootsen Johan en Jacqueline voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch
KNZ&RV Muiden voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen
Port of Amsterdam voor de vergunningen
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...

Een prachtig dankwoord en verslag van Lilian:

Voor één dag koningin…

Zeer vereerd en blij voelde ik mij toen ik werd uitgenodigd voor een vaardag met Stichting Vaarwens.
1 juni was het zover. Ik zou worden opgehaald door twee familieleden van Inge, die ook in Oegstgeest wonen en samen met mij deze dag zouden doorbrengen op het prachtige nieuwe Vaarwens schip.
Om 09:15 uur reed mijn taxi met Sia en Nicole voor.
We kenden elkaar nog niet, maar hadden telefonisch en via mail kennis met elkaar gemaakt. Met Nicole achter het stuur reden we vlot en in goede harmonie met elkaar naar Marina Amsterdam waar wij te water zouden gaan.
Aangekomen bij de haven, werden we warm verwelkomd door de schippers en
Kersverse nieuwe vaarwenskracht Jacqueline die vandaag haar eerste vaardag had en ingewerkt zou worden.
Jacqueline hielp mij zorgvuldig en daadkrachtig in een rolstoel, waarna we gevijven naar het schip togen.
Na enkele meters kwam Inge ons tegemoet en mocht ik mij laven aan een allerwarmste begroeting. Met zorg werd ik aan boord gereden en mocht plaats nemen in een heerlijke stoel met kussens op het o, zo mooie goed geoutilleerde schip. Eerst was er koffie met heerlijke roomsoesjes.
Tijdens het koffiedrinken werd me gevraagd waar ik vandaag graag heen zou willen varen. Een tocht in en om Amsterdam met stadse schoonheid, of liever ‘het ruime sop’ kiezen, de sluizen uitvaren en richting Pampus en Muiden varen.
Ik was de Koningin vandaag, dus mocht de route bepalen.

Naar buiten antwoordde ik meteen.
Ruimte, rust, uitzicht. Dat wilde ik het liefste.
Te midden van deze allerliefste mensen, want wat een hartelijkheid!
We togen door de Oranjesluizen, langs Pampus en legden voor een heerlijke lunch aan bij het Muiderslot in Muiden.
Klaargemaakt door Jacqueline en de verdere bemanning.
Sia zat achter het roer en ook ik werd op een comfortabele stoel achter het roer gezet, waarbij de vloer werd verhoogd zodat ik op de goede hoogte in de juiste richting kon varen.
Sturen met één hand was spannend en nieuw, maar na het eerste onhandige gestuntel, lukte het allengs beter.
Op de terugweg voeren we ook nog naar de haven in Nieuwendam waar het zeiljacht waarop ik destijds met mijn toenmalige partner woonde een ligplaats had.
Bijzonder was dat ik me de ligplaats herinnerde en aan kon wijzen.
Tussen dit alles door spraken we honderduit met elkaar en ontstonden er de mooiste gesprekken. Ook werd ik in een dekentje buiten gezet, lekker met mijn neus in zon en wind. Een feest! Zoals deze hele dag een ontroerend feest was…
Er kan over mijn vaardag heel veel, maar ook heel weinig worden gezegd.
Schoonheid, aandacht en liefde heeft niet zoveel woorden nodig.
Na een oprecht wonderschone heuglijke dag vertrokken Nicole, Sia en ik rond 16:30 uur weer naar Oegstgeest.
Vervuld van diepe dankbaarheid en warme aandacht over deze dag.

Lilian Hoogendoorn

Een lief berichtje van Nicole:

Het was echt een gouden dag, met fantastische lieve mensen. Superlieve verzorging, luisterend oor, humor, zon, water en heel veel genieten. Leuk om elkaar, Lilian, niet te kennen maar na de eerste bocht in de auto, dat al voelen wegvallen. Het voelde vooral als samen en met elkaar. Zoals gezegd heeft iedereen wel wat tassen om zijn nek hangen. De route mogen kiezen, een kopje koffie ingeschonken krijgen, heerlijke lunch, zelf mogen sturen, heerlijk lachen met elkaar, voelt zo bijzonder. Kleine dingen kunnen echt heel groot voelen en een heel speciaal gevoel geven, dat nog lang bij me zal blijven. Nog onwijs bedankt Evert, Inge, Alex, Jacqueline en Johan. Een topteam!!😘

Lilian 11
Lilian 12