Vaarwens 1031 op 12-06-2022

Varen met overzeese familie…1031 Joalo 10

Onze vaargast vandaag is João (geb. 1945). Zijn naam verraadt ’t al; João komt oorspronkelijk uit Brazilië. Hij heeft daardoor een prachtige, exotische tongval. Bovendien een stem, waar je de hele dag naar kan luisteren: diep en warm. Naast zijn lieve vrouw Anneke neemt hij deze dag ook neef Wilson en diens vrouw Cacilda mee. Zij zijn speciaal overgekomen, om nog een paar mooie herinneringen met elkaar te maken.

João is uitbehandeld en ligt met een dwarslaesie te wachten op wat gaat komen. Onze vrijwilligster Ingrid Roozendaal is zijn wijkverpleegkundige en ze opperde om met de familie nog éénmaal samen het water op te gaan. Et voilà. De agenda liep al aardig vol en dus werd besloten deze zondag het anker te lichten.

In Amsterdam schijnt een stralende zon over de stad, vergezeld met enkele Hollandse wolkjes. Dagschipper René vaart het water dun, want Evert en Inge zien hem bijna dagelijks met zijn prachtige historische charterschepen vol gasten voorbij varen. Nu geeft hij – evenals bootsen Esther en Ingrid – met liefde zijn tijd aan de onfortuinlijke João en geeft hem een mooie vaardag met zijn Anneke en de overzeese familie.
Al vroeg maken ze de MS Vaarwens klaar voor de elektrische rolstoel waarmee João aan boord zal komen.

Een prachtig verslag van boots Esther:

De koffie pruttelt en de soesjes staan klaar, zodra dit warme gezelschap aan boord komt. René stuurt ons allemaal behendig de Amsterdam Marina uit om, via het Centraal Station, de Oranje Sluizen en al dat wat er te zien was onderweg naar Durgerdam te varen. João wordt met rolstoel en al achter het roer gezet. Licht slalommend stuurt deze ons richting de haven van Durgerdam. Onze René heeft het roer overgenomen en meert de Vaarwens behendig aan. Ingrid en ik hebben inmiddels de lunch klaargezet en die wordt met plezier en smaak genuttigd. Buiten zegt Cacilda in haar beste Engels verbaasd en ontroerd tegen ons; “João lacht weer…”. Daar doen we het voor. Geweldig!

Op de terugweg trakteren we onze gasten op nog wat meer typisch Nederlandse uitzichten. René vaart Zijkanaal K in en men verbaast zich over de enorme woonboten en het pittoreske Nieuwendam. Als extra verrassing voer er plotseling een roze boot langs, vol met Nederlandse taferelen en afbeeldingen van artiesten genaamd ‘MS de Jordaan’. Het glazuur sprong van onze tanden bij het aanzicht, wat stiekem het plaatje over Nederland compleet maakte.

En ineens zijn we weer terug, de fenders worden uitgehangen en de Vaarwens aangemeerd. Het was een zonnige - en in alle opzichten - warme dag. Mede door onze lieve hoofdgast met het oorstrelend stemgeluid.

Het ga jullie goed, mooie mensen! “Tudo de bom”

Vaarwel João
Auteur Vaarwens / Esther

Dagschipper René en bootsen Esther en Ingrid voor hun inzet