Vaarwens 1032 op 13-06-2022

1032 Dinie 10Even lucht…
-
De amper uit te roeien ‘woekerplant’ heeft bezit genomen van onze gaste haar lichaam en het ontneemt haar de lucht. Het gaat snel en Dinie (geb. 1955) heeft haar plan al getrokken. Ze gaat naar het hospice om haar laatste dagen onder ons door te brengen. We kregen een lieve aanvraag binnen met de volgende boodschap: “ Dinie wil niet graag in de belangstelling staan maar vindt aandacht wel fijn. Wij zijn (als werkgever) met ons personeel naar Tineke Schouten geweest en daar kon ze niet meer mee mee, te weinig uithoudingsvermogen! Ben deze week op bezoek gegaan en toen zei ze dat ze nog wel een keertje wilde varen, dus heb ik voor eind juni een rondvaart met lunch over de Linge geboekt. Nu blijkt dat te ver weg in tijd en heeft ze meer zorg nodig die niet aan boord met een standaard rondvaart gegeven kan worden. Toen kwam ik bij jullie uit.”
Vandaag gaat Dinie een volledig verzorgde dag met ons het water op…

Het is even ander weer. Wolkenvelden zorgen voor af en toe een spatje regen, maar er zijn ook veelbelovende blauwe stukken aan het firmament. Dagschipper Yoni maakt samen met bootsen Els en Aleid de vaarwens klaar en nu is het wachten op onze gaste die helemaal vanuit Eck en Wiel moet komen.

Een mooi verslag van boots Els:

De auto’s arriveren mooi op tijd, er komt een vrolijk gezelschap uit die zin hebben in een dagje varen. Onze gast Dinie heeft dochter Benjamina, zoon Sjaak en goede vriendinnen Rianne, Cocky en Lida mee genomen. Allen horeca mensen, Dinie heeft zelfs 20 jaar een café en zalencentrum in de Betuwe gehad. Eerst maar een lekker bakkie en een soesje, welkomstpraatje van schipper Yoni en we steken van wal.

We maken een mooie tocht richting Amsterdam Centraal, bekijken de enorme cruise schepen die aangemeerd liggen en gaan door de jachtensluis naar het altijd prachtige Durgerdam. Schipper Yoni heeft het top idee om in de baai bij Durgerdam voor anker te gaan en daar de lunch te gebruiken. We liggen heerlijk met zicht op de skyline van Durgerdam en ieder geniet van de lekkere broodjes. Het weer wordt steeds beter en uiteindelijk zit iedereen heerlijk buiten, totdat de nog altijd stevige wind iets te gortig wordt.

Dinie durft het op de terugtocht zelfs aan om achter het stuurwiel te kruipen en koerst de Vaarwens onder begeleiding van schipper Yoni over de woelige baren.
We maken nog een ommetje door het altijd leuke zijkanaal K alwaar het oude sluisje, maar vooral het café ernaast, de nodig belangstelling van ons gezelschap hebben. Na nog even een paar woonboten uitgezocht te hebben, zetten wij weer koers naar de Amsterdam Marina. Het was een mooie dag in de ruimste zin van het woord, waarop Dinie vandaag even ‘lucht’ kreeg...

Vaarwel Dinie
Auteur Vaarwens / Els

Dagschipper Yoni en bootsen Els en Aleid voor hun inzet